مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,148
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

751
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه میزان مهارت خواندن دانش آموزان اول ابتدایی در مناطق دوزبانه و تک زبانه

صفحات

 صفحه شروع 299 | صفحه پایان 325

چکیده

 در استان های دوزبانه کشور, میانگین دانش آموزان مردودی و ترک تحصیلی دوره ابتدایی به ویژه در سال های نخست بیشتر بوده است. به همین سبب, می توان ادعا کرد که دوزبانگی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است. یکی از مولفه هایی که می تواند تاثیر مستقیمی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشته باشد, میزان مهارت خواندن است. مهارت خواندن مشتمل بر پنج مولفه درک مطلب, درستی خواندن, سرعت خواندن, آگاهی واجی و میزان خزانه واژگان فارسی است. در این پژوهش, میزان مهارت خواندن دانش آموزان اول ابتدایی در منطقه های دوزبانه و یک زبانه بر پایه مولفه های مورد اشاره و پیوند میان این مولفه ها مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش حاضر, توصیفی-تحلیلی بوده و نمونه مورد مطالعه از شهرهای تبریز و تهران گردآوری شده اند. در هر شهر به صورت جداگانه, 10 کلاس و در هر کلاس, 15 دانش آموز مشتمل بر150 دانش آموز پسر و دختر مورد توجه قرار گرفتند که به طور کلی مشتمل بر 20 کلاس و 300 نفر دانش آموز بودند. برای نمونه گیری از روش خوشه ای چند مرحله ای و در درون خوشه ها, از روش نمونه گیری تصادفی منظم استفاده شده است. ابزار پژوهش, برای سنجش سه مولفه درک مطلب, سرعت خواندن و صحت خواندن, آزمون سیاهه خواندن شفیعی و همکاران (2010 Shafiei et al., ) با پایایی77/0 بود. برای سنجش میزان آگاهی واج شناختی, از خرده آزمون آگاهی واجی سلیمانی و دستجردی (Soleimani & Dastjerdi, 2010) با پایایی90/0 بهره گرفته شد. برای تعیین میزان واژگان, از آزمون محقق ساخته بر اساس مطالعه نعمت زاده و همکاران (Nematzadeh et al., 2011) با پاپایی84/0 با روش آزمون-بازآزمون استفاده شد. آزمون های مورد اشاره در نیمه دوم اردیبهشت ماه 1395 به اجرا درآمدند. یافته های تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل t مستقل نشان داد که میزان مهارت خواندن دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه در دو مولفه درستی و سرعت خواندن تفاوت معناداری دارند. هر چند در سه مولفه درک مطلب و میزان آگاهی واجی و شمار واژگان تفاوت معنا داری بین دو گروه مشاهده نشد. همچنین برای بررسی پیوند میان مولفه های خواندن, از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که یافته ها نشان داد پنج مولفه خواندن ارتباط معنا داری با یک دیگر دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کلانتری، رضا، رمضانی، احمد، و خدیوی، اسداله. (1398). مطالعه میزان مهارت خواندن دانش آموزان اول ابتدایی در مناطق دوزبانه و تک زبانه. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 11(33 )، 299-325. SID. https://sid.ir/paper/397599/fa

    Vancouver: کپی

    کلانتری رضا، رمضانی احمد، خدیوی اسداله. مطالعه میزان مهارت خواندن دانش آموزان اول ابتدایی در مناطق دوزبانه و تک زبانه. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1398؛11(33 ):299-325. Available from: https://sid.ir/paper/397599/fa

    IEEE: کپی

    رضا کلانتری، احمد رمضانی، و اسداله خدیوی، “مطالعه میزان مهارت خواندن دانش آموزان اول ابتدایی در مناطق دوزبانه و تک زبانه،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 11، no. 33 ، pp. 299–325، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397599/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button