مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,394
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

610
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و تعیین اعتبار محتوایی آزمون توانا برای تعیین سطح مهارت های شنوایی کودکان کم شنوای 4-3 ساله فارسی زبان

نویسندگان

 جارالهی فرنوش | مدرسی یحیی | کیهانی محمدرضا | صدور گواهی نویسنده 

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 22

چکیده

 زمینه و هدف: تعیین مهارت های شنوایی کودکان کم شنوا توسط آزمونی معتبر قبل از شروع تربیت شنوایی حائز اهمیت است. هر چند آزمون های متنوع غیر فارسی و نیز آزمون های محدود فارسی برای سنین 5 سال به بالا موجود است, اما آزمون معتبری برای تعیین مهارت های شنوایی کودکان کم شنوای کمتر از 5 سال در تربیت شنوایی موجود نیست. بر این اساس, هدف از این پژوهش ساخت آزمونی به عنوان ابزار اندازه گیری این مهارت های کودکان کم شنوای 4-3 ساله بود.روش بررسی: این مطالعه از نوع ساخت آزمون است که در آن آزمونی برای تعیین مهارت های شنوایی کودکان کم شنوای 4-3 ساله ساخته شد و آزمون توانا نام گرفت. چارچوب کلی آن را چهار زیر آزمون آگاهی از وجود صدا, تمایزگذاری, شناسایی اصوات و درک جمله تشکیل می دهد که برای ساخت آن از مجموعه واژگان کودکان 4-3 ساله شنوا و کم شنوا استفاده شد. اعتبار محتوایی آن توسط هفت صاحب نظر از طریق پرسش نامه به دست آمد. زیر آزمون های اول تا چهارم آزمون توانا به ترتیب حاوی 10, 10, 8 و 6 یعنی جمعا 34 ماده آزمون می باشد.یافته ها: اعتبار محتوایی زیر آزمون های آزمون توانا به ترتیب 100 درصد, 83 درصد, 96 درصد و 95 درصد و کل آزمون 94 درصد به دست آمد. میانگین زمان اجرای آزمون 82 دقیقه بود.نتیجه گیری: اعتبار محتوایی آزمون توانا با 94 درصد, در مقایسه با آزمون مدرس (97%) و آزمون مظاهریزدی (88%), از نظر آماری قابل اعتماد است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جارالهی ، فرنوش، مدرسی، یحیی، و کیهانی، محمدرضا. (1389). ساخت و تعیین اعتبار محتوایی آزمون توانا برای تعیین سطح مهارت های شنوایی کودکان کم شنوای 4-3 ساله فارسی زبان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 19(1 (پیاپی 33))، 11-22. SID. https://sid.ir/paper/106247/fa

Vancouver: کپی

جارالهی فرنوش، مدرسی یحیی، کیهانی محمدرضا. ساخت و تعیین اعتبار محتوایی آزمون توانا برای تعیین سطح مهارت های شنوایی کودکان کم شنوای 4-3 ساله فارسی زبان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1389؛19(1 (پیاپی 33)):11-22. Available from: https://sid.ir/paper/106247/fa

IEEE: کپی

فرنوش جارالهی ، یحیی مدرسی، و محمدرضا کیهانی، “ساخت و تعیین اعتبار محتوایی آزمون توانا برای تعیین سطح مهارت های شنوایی کودکان کم شنوای 4-3 ساله فارسی زبان،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 19، no. 1 (پیاپی 33)، pp. 11–22، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106247/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button