مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,355
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

504
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت شناختی، یادگیری و حافظه واژگانی در ناشنوایان بزرگسال استفاده کننده از زبان اشاره

صفحات

 صفحه شروع 74 | صفحه پایان 82

چکیده

 زمینه و هدف: یادگیری و حافظه, دو کارکرد شناختی سطح بالا در انسان هستند که کم شنوایی بر آنها تاثیرگذار است. در بررسی حاضر, دو آزمون معاینه مختصر وضعیت شناختی و آزمون یادگیری شنوایی - کلامی ری, برای بررسی وضعیت شناختی و یادگیری و حافظه واژگانی در بزرگسالان ناشنوای استفاده کننده از زبان اشاره, اجرا شد.روش بررسی: مطالعه مقطعی - مقایسه ای حاضر روی 30 ناشنوای مادرزاد بزرگسال استفاده کننده از زبان اشاره فارسی و 46 بزرگسال هنجار در محدوده سنی 19 تا 27 سال در دسترس از دو جنس, با حداقل سطح سواد در حد دیپلم, انجام شد. بعد از انجام آزمون معاینه مختصر وضعیت شناختی, آزمون یادگیری شنوایی - کلامی ری برای بررسی یادگیری و حافظه واژگانی, با ارائه دیداری از طریق رایانه اجرا شد.یافته ها: میانگین امتیاز آزمون معاینه مختصر شناختی و میانگین امتیازهای مراحل مختلف آزمون ری, در افراد ناشنوای مادرزاد نسبت به گروه هنجار, پایین تر بود و اختلاف مشاهده شده به جز دو بخش از مراحل آزمون ری, در کلیه موارد معنی دار بود.(p=0.018)  بین امتیاز دو آزمون تنها در افراد هنجار, ارتباط معنی داری مشاهده شد .(p=0.043) جنسیت بر نتایج آزمون ها تاثیری نداشت.نتیجه گیری: وضعیت شناختی, یادگیری و حافظه واژگانی در افراد ناشنوای مادرزاد نسبت به افراد هنجار, ضعیف تر است. به نظر می رسد استفاده از زبان اشاره به عنوان شیوه اصلی برقراری ارتباط در افراد ناشنوا, ضعف در یادگیری و حافظه واژگانی را باعث می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفری، زهرا، و رضایی، اسما. (1392). بررسی وضعیت شناختی, یادگیری و حافظه واژگانی در ناشنوایان بزرگسال استفاده کننده از زبان اشاره. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 22(2)، 74-82. SID. https://sid.ir/paper/106323/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری زهرا، رضایی اسما. بررسی وضعیت شناختی, یادگیری و حافظه واژگانی در ناشنوایان بزرگسال استفاده کننده از زبان اشاره. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1392؛22(2):74-82. Available from: https://sid.ir/paper/106323/fa

    IEEE: کپی

    زهرا جعفری، و اسما رضایی، “بررسی وضعیت شناختی, یادگیری و حافظه واژگانی در ناشنوایان بزرگسال استفاده کننده از زبان اشاره،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 22، no. 2، pp. 74–82، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106323/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button