مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,174
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

791
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی مداخلات آموزشی – روان شناختی والدین محور، کودک محور و ترکیبی بر کاهش نشانه های اختلال نقص توجه-بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 380 | صفحه پایان 390

چکیده

 زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه میزان اثربخشی مداخلات آموزشی – روان شناختی والدین محور,کودک محور و ترکیبی بر کاهش نشانه های اختلال نقص توجه- بیش فعالی (ADHD یا Attention Deficit Hyperactivity Disorder) انجام شده بود.مواد و روش ها: جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر پایه دوم دبستان آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 92-91 بود. نمونه پژوهش شامل 60 نفر دانش آموز پایه دوم دبستان با اختلال نقص توجه- بیش فعالی بود که به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به شیوه تصادفی به گروه های آزمایشی و کنترل گمارده شدند. در این پژوهش چهار گروه وجود داشت (هر گروه 15 نفر), سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل. مداخلات آموزشی – روان شناختی والدین محور, کودک محور و ترکیبی (آموزش والدین و کودکان) به عنوان مداخلات آزمایشی به کار برده شد. مقیاس درجه بندی کانرزو مصاحبه بالینی به عنوان ابزارهای تحقیق مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس با اندازه گیری های مکرر نشان داد که بین گروه های مداخلات آموزشی– روان شناختی والدین محور, کودک محور و ترکیبی و گروه کنترل در کاهش نشانه های اختلال نقص توجه –بیش فعالی تفاوت معنی داری وجود دارد (P£0.001). نتایج آزمون شفه نیز نشان داد که نشانه های اختلال ADHD در گروه های مداخلات آموزشی– روان شناختی در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری کاهش یافت.نتیجه گیری: نتایج پژوهش اهمیت انجام مداخلات ترکیبی روان شناختی را در کاهش مشکلات کودکان ADHD برجسته ساخت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شوشتری، مژگان، عابدی، احمد، خالدیان، محمد، و کرمی باغطیفونی، زهرا. (1393). مقایسه اثربخشی مداخلات آموزشی – روان شناختی والدین محور, کودک محور و ترکیبی بر کاهش نشانه های اختلال نقص توجه-بیش فعالی. تحقیقات علوم رفتاری، 12(3)، 380-390. SID. https://sid.ir/paper/106443/fa

    Vancouver: کپی

    شوشتری مژگان، عابدی احمد، خالدیان محمد، کرمی باغطیفونی زهرا. مقایسه اثربخشی مداخلات آموزشی – روان شناختی والدین محور, کودک محور و ترکیبی بر کاهش نشانه های اختلال نقص توجه-بیش فعالی. تحقیقات علوم رفتاری[Internet]. 1393؛12(3):380-390. Available from: https://sid.ir/paper/106443/fa

    IEEE: کپی

    مژگان شوشتری، احمد عابدی، محمد خالدیان، و زهرا کرمی باغطیفونی، “مقایسه اثربخشی مداخلات آموزشی – روان شناختی والدین محور, کودک محور و ترکیبی بر کاهش نشانه های اختلال نقص توجه-بیش فعالی،” تحقیقات علوم رفتاری، vol. 12، no. 3، pp. 380–390، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106443/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button