مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,201
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,081
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر بازی درمانی گروهی به شیوه شناختی - رفتاری بر ترس اجتماعی کودکان 5 تا 11 سال

صفحات

 صفحه شروع 104 | صفحه پایان 113

چکیده

 زمینه و هدف: ترس اجتماعی کودکان, یکی از اختلالات شایع اضطرابی می باشد, که برای درمان آن مداخله های روان شناختی مختلفی وجود دارد. هدف اصلی این پژوهش تعیین تاثیر بازی درمانی گروهی به شیوه شناختی رفتاری بر ترس اجتماعی کودکان 5 تا 11 سال بوده است.مواد و روش ها: در این مطالعه شبه تجربی از کودکان مراجعه کننده به کلینیک های روان پزشکی اطفال شهر اصفهان, 30 نفر از کودکان به روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس به روش واگذاری تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد جای گرفتند. گروه آزمایش تحت بازی درمانی گروهی به شیوه شناختی - رفتاری در 6 جلسه هفتگی قرار گرفتند و گروه شاهد هیچ مداخله ای دریافت نکرد. برای تشخیص این کودکان از پرسش نامه علایم مرضی کودکان (4- CSI), فرم والدین استفاده شد. علاوه بر این آزمودنی ها, تشخیص روان پزشک اطفال در مورد اختلال مذکور را نیز دریافت کردند. پرسش نامه علایم مرضی کودکان (4-CSI) در زیر مقیاس ترس اجتماعی, فرم والدین, در سه مرحله پیش آزمون, پس آزمون و پی گیری برای هر دو گروه آزمودنی ها اجرا گردید. داده ها با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که بازی درمانی در مرحله پس آزمون ترس اجتماعی را کاهش می دهد (0.01>P) و در مرحله پی گیری نیز ترس اجتماعی را در گروه آزمایش کاهش داد (0.01>p).نتیجه گیری: در این پژوهش ترس اجتماعی گروه آزمایش به طور معنی داری کمتر از گروه شاهد بود و این موضوع مشابه مطالعات انجام شده در ایران و خارج از کشور می باشد. بازی درمانی گروهی به شیوه شناختی - رفتای شیوه مناسبی برای درمان ترس اجتماعی کودکان است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلالی، سلیمه، کاراحمدی، مژگان، مولوی، حسین، و آقایی، اصغر. (1390). تاثیر بازی درمانی گروهی به شیوه شناختی - رفتاری بر ترس اجتماعی کودکان 5 تا 11 سال. تحقیقات علوم رفتاری، 9(2 (پی در پی 18))، 104-113. SID. https://sid.ir/paper/106568/fa

    Vancouver: کپی

    جلالی سلیمه، کاراحمدی مژگان، مولوی حسین، آقایی اصغر. تاثیر بازی درمانی گروهی به شیوه شناختی - رفتاری بر ترس اجتماعی کودکان 5 تا 11 سال. تحقیقات علوم رفتاری[Internet]. 1390؛9(2 (پی در پی 18)):104-113. Available from: https://sid.ir/paper/106568/fa

    IEEE: کپی

    سلیمه جلالی، مژگان کاراحمدی، حسین مولوی، و اصغر آقایی، “تاثیر بازی درمانی گروهی به شیوه شناختی - رفتاری بر ترس اجتماعی کودکان 5 تا 11 سال،” تحقیقات علوم رفتاری، vol. 9، no. 2 (پی در پی 18)، pp. 104–113، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106568/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button