مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

149
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

80
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل یابی ساختاری تبیین باورهای وسواسی دانش آموزان دبیرستانی براساس نشانه های استرس، اضطراب و افسردگی، باورهای فراشناختی و عزت نفس: نقش میانجیگری آشفتگی استنتاج

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 15

چکیده

 مقدمه: افکار, تکانه ها و یا تصاویر مزاحم هسته اصلی اختلال وسواسی اجباری هستند. از سوی دیگر باورهای وسواسی عامل مهمی در تبدیل افکار مزاحم به افکار وسواسی می باشند. هدف: پژوهش حاضر با هدف مدل­,یابی ساختاری تبیین باورهای وسواسی دانش آموزان دبیرستانی براساس نشانه های استرس, اضطراب و افسردگی, باورهای فراشناختی و عزت نفس با نقش میانجیگرانه آشفتگی استنتاج انجام شد. روش: این پژوهش از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل همه دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان الیگودرز در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. حجم نمونه 300 نفر بود که با شیوه نمونه ­, گیری خوشه ای انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با پرسشنامه های باورهای وسواسی (OBQ44), استرس, اضطراب و افسردگی (DASS21), باورهای فراشناختی (MCQ-30), آشفتگی استنتاج (ICQ-EV) عزت نفس (RSES) انجام شد. تحلیل داده ­, ها با روش مدل سازی معادلات ساختاری توسط نرم افزارهای SPSS نسخه 20 و AMOS نسخه 24 انجام شد. یافته­,ها: شاخص های برازندگی مدل اندازه گیری (RMSEA=0/084, x2/df=3/12) از برازش مدل اندازه گیری حمایت کردند. همچنین شاخص های برازندگی مدل ساختاری (RMSEA=0/064, x2/df=2/24) نشانگر برازش مدل ساختاری با داده های گردآوری شده بودند. نتیجه گیری: باورهای فراشناختی, نشانه های استرس, افسردگی, اضطراب و عزت نفس از عوامل موثر بر باورهای وسواسی بودند, که آشفتگی استنتاج در روابط آنها با باورهای وسواسی نقشی میانجی ایفا می نمود. ازاین­,رو در اصلاح باورهای وسواسی حذف و یا تعدیل عوامل سببی پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سرلک، معصومه، لطفی کاشانی، فرح، و میرهاشمی، مالک. (1401). مدل یابی ساختاری تبیین باورهای وسواسی دانش آموزان دبیرستانی براساس نشانه های استرس, اضطراب و افسردگی, باورهای فراشناختی و عزت نفس: نقش میانجیگری آشفتگی استنتاج. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 9(2 )، 1-15. SID. https://sid.ir/paper/1074901/fa

Vancouver: کپی

سرلک معصومه، لطفی کاشانی فرح، میرهاشمی مالک. مدل یابی ساختاری تبیین باورهای وسواسی دانش آموزان دبیرستانی براساس نشانه های استرس, اضطراب و افسردگی, باورهای فراشناختی و عزت نفس: نقش میانجیگری آشفتگی استنتاج. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1401؛9(2 ):1-15. Available from: https://sid.ir/paper/1074901/fa

IEEE: کپی

معصومه سرلک، فرح لطفی کاشانی، و مالک میرهاشمی، “مدل یابی ساختاری تبیین باورهای وسواسی دانش آموزان دبیرستانی براساس نشانه های استرس, اضطراب و افسردگی, باورهای فراشناختی و عزت نفس: نقش میانجیگری آشفتگی استنتاج،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 9، no. 2 ، pp. 1–15، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1074901/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button