مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,540
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,893
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر رنگ در فیلم های آموزشی بر میزان یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 30 | صفحه پایان 34

چکیده

 مقدمه: مواد آموزشی مبتنی بر تاثیرات روانشناختی باید هم از نظر عناصر مجزا و هم ترکیب قدرت تخیل را بپروراند, حواس را تقویت کند و برانگیزانند, باشد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر رنگ بر میزان یادگیری در فیلم های آموزشی می باشد.مواد و روش ها: در این پژوهش از میان 1777 دانش آموز پایه چهارم مدارس دولتی شاهرود به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی 8 کلاس (241 دانش آموز) و از فصول کتاب علوم 4 فصل انتخاب شده و 8 فیلم در رابطه با محتوا به صورت سیاه و سفید و رنگی تولید و پس از نمایش فیلم ها, آزمونی حاوی 10 سوال بر مبنای محتوای فیلم های آموزشی گرفته شد. پس از آزمون, میانگین نمرات با استفاده از آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شد. هم چنین 30 نفر از دانش آموزان یک ماه بعد از آزمون اولیه, مجدد به منظور بررسی پایداری یادگیری به وسیله فیلم های رنگی مورد آزمون قرار گرفتند.نتایج: نتایج نشان داد که میانگین نمرات دانش آموزانی که فیلم رنگی دیده اند برابر با 3.68 و در دانش آموزانی که فیلم سیاه و سفید دیده اند برابر با 3.39 می باشد که اختلاف آن ها معنادار می باشد. در بررسی یک ماه بعد از نمایش فیلم های رنگی, اختلاف معناداری بین میانگین نمرات آزمون در دو مقطع زمانی مشاهده نشد.نتیجه گیری: امروزه با توجه به نیاز روزافزون مراکز آموزشی فنی, علمی و دانشگاهی به رسانه های آموزشی و از طرفی دسترسی آسان و ارزان به انواع ابزارهای تولید فیلم که حتی قابل نصب در کامپیوترهای شخصی می باشد, پرداختن به اختصاصات فیلم های آموزشی ضروری به نظر می رسد. لذا پیشنهاد می شود در تولید رسانه های آموزشی استفاده از انواع رنگ ها به طور علمی, مورد توجه کارشناسان قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خندان دل، بهروز، علی آبادی، خدیجه، نوروزی، داریوش، و کساییان، امیر. (1387). بررسی تاثیر رنگ در فیلم های آموزشی بر میزان یادگیری. (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی، 3(3-4)، 30-34. SID. https://sid.ir/paper/107837/fa

    Vancouver: کپی

    خندان دل بهروز، علی آبادی خدیجه، نوروزی داریوش، کساییان امیر. بررسی تاثیر رنگ در فیلم های آموزشی بر میزان یادگیری. (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی[Internet]. 1387؛3(3-4):30-34. Available from: https://sid.ir/paper/107837/fa

    IEEE: کپی

    بهروز خندان دل، خدیجه علی آبادی، داریوش نوروزی، و امیر کساییان، “بررسی تاثیر رنگ در فیلم های آموزشی بر میزان یادگیری،” (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی، vol. 3، no. 3-4، pp. 30–34، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/107837/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button