مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

918
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

750
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر سروصدای مداوم و متناوب بر عملکرد حل مساله دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 38

چکیده

 مقدمه: سروصدا یکی از مهم ترین منابع فشارهای زندگی محسوب می شود به طوری که نتایج حاصل از پژوهش های محققین نشان داده است که صدای مزاحم علاوه بر اینکه از نظر جسمانی می تواند به کاهش شنوایی, افزایش فشارخون و افزایش آسیب پذیری منجر گردد, یک عامل استرس زای محیطی بوده و حوزه شناخت و عملکرد شناختی را نیز متاثر می نماید به نحوی که سبب کم شدن دقت در فعالیت های مغزی و ناهماهنگی در کارهای فکری و فهم مطالب می گردد, این ناهماهنگی و بی دقتی به خصوص در زمینه راهبردهای حل تکلیف و منحرف کردن توجه از جنبه های متفاوت آن بیش تر مشهود است.مواد و روش ها: این مطالعه تجربی بر روی 36 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه الزهرا (س) که دامنه سنی آن ها بین 19 تا 24 سال است, انجام گرفت و نمرات دانشجویان در آزمون استدلال منطقی آیزنک, هنگامی که در معرض سروصدای ترافیک تهران قرار گرفته بودند, مبنای محاسبه قرار گرفت. میانگین نمرات آزمون استدلال آیزنک با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه با هم مقایسه شده است.نتایج: نتایج نشان داد بین میانگین های عامل تکلیف پیچیده گروه های پژوهش تفاوت معناداری وجود دارد. بدین معنا که گروهی از دانشجویان که در معرض سروصدای متناوب قرار گرفته بودند در حل مسایل پیچیده, عملکرد ضعیف تری نسبت به سایرین داشتند.نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان می دهد تکالیف شناختی پیچیده از سروصدای غیر قابل پیش بینی اثر می پذیرد لذا باید برای کنترل سروصدای محیط های کاری, فکری و آموزشی که در آن افراد در معرض این نوع سروصدا قرار دارند و هم زمان به فعالیت های شناختی مشغولند, تدابیری اندیشیده شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گرزین، رقیه، و یزدی، سیده منوره. (1387). بررسی تاثیر سروصدای مداوم و متناوب بر عملکرد حل مساله دانشجویان. (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی، 3(3-4)، 35-38. SID. https://sid.ir/paper/107840/fa

    Vancouver: کپی

    گرزین رقیه، یزدی سیده منوره. بررسی تاثیر سروصدای مداوم و متناوب بر عملکرد حل مساله دانشجویان. (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی[Internet]. 1387؛3(3-4):35-38. Available from: https://sid.ir/paper/107840/fa

    IEEE: کپی

    رقیه گرزین، و سیده منوره یزدی، “بررسی تاثیر سروصدای مداوم و متناوب بر عملکرد حل مساله دانشجویان،” (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی، vol. 3، no. 3-4، pp. 35–38، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/107840/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button