مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,409
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

984
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هوش هیجانی دانش آموزان: تعیین نقش پیش بینی کننده قاطعیت و پرخاشگری والدین

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 82

چکیده

 زمینه و هدف: هوش هیجانی به عنوان یک سازه روانشناختی اساسی در موفقیت زندگی و سلامت روانی افراد, در روند زندگی شکل گرفته و رفتارهای والدین در رشد آن نقش مهمی به عهده دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیش بین قاطعیت و پرخاشگری والدین در هوش هیجانی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی انجام شد. روش کار: طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر قاین و والدین در سال تحصیلی 93-92 بود که 189 نفر دانش آموز (94 پسر و 95 دختر) و والدین آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از میان آنان انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری باس, مقیاس قاطعیت گامبریل و ریچی و پرسشنامه هوش هیجانی شوت جمع آوری شد. نتایج به کمک نرم افزار 20-SPSS و با استفاده از تحلیل رگرسیون, آزمون تی دو گروه مستقل و آزمون یومن ویتنی در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین قاطعیت والدین و هیچ یک از مولفه های آن و هوش هیجانی دانش آموزان همبستگی معنی داری وجود ندارد (05/0p>)؛ اما بین پرخاشگری والدین و هوش هیجانی دانش آموزان (01/0p< و 18/0-r=) همبستگی منفی معناداری وجود داشت. نتایج رگرسیون نشان داد پرخاشگری پدر پیش بینی کننده هوش هیجانی دانش آموزان است (05/0p<)؛ اما پرخاشگری مادر در پیش بینی هوش هیجانی دانش آموزان نقشی نداشت (05/0p>). نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد پرخاشگری والدین باعث می گردد که فرزندان در روند هوش هیجانی با مشکلات و محدودیت هایی روبرو باشند. با توجه به اینکه, رفتار والدین بر روی رفتار و نحوه تربیت فرزندان خانواده اثرگذار است. لذا, توصیه می گردد در نحوه تربیت فرزندان و شیوه زندگی والدین توجه بیشتری گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    توکلی زاده، جهان شیر، رحمانی، مطهره، و صفرزاده، سمیه. (1396). هوش هیجانی دانش آموزان: تعیین نقش پیش بینی کننده قاطعیت و پرخاشگری والدین. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 24(155 )، 73-82. SID. https://sid.ir/paper/10944/fa

    Vancouver: کپی

    توکلی زاده جهان شیر، رحمانی مطهره، صفرزاده سمیه. هوش هیجانی دانش آموزان: تعیین نقش پیش بینی کننده قاطعیت و پرخاشگری والدین. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1396؛24(155 ):73-82. Available from: https://sid.ir/paper/10944/fa

    IEEE: کپی

    جهان شیر توکلی زاده، مطهره رحمانی، و سمیه صفرزاده، “هوش هیجانی دانش آموزان: تعیین نقش پیش بینی کننده قاطعیت و پرخاشگری والدین،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 24، no. 155 ، pp. 73–82، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/10944/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button