Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,568
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,032
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی، عاطفی دانش آموزان دارای اختلالات هیجانی و رفتاری

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: هوش هیجانی مجموعه ای از قابلیت های غیرشناختی است که توانایی فرد را در سازگاری با مقتضیات محیطی و فشارهای حاصله افزایش می دهد, لذا هدف اصلی پژوهش حاضر, تاثیر آموزش هوش هیجانی بر سازگاری و پرخاشگری دانش آموزان پسر با اختلالات هیجانی و رفتاری شهرستان دزفول بود.روش بررسی: پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون, پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر بین سنین 11 تا 14 ساله بود که به مرکز درمانی شفای دزفول مراجعه کرده بودند. از بین آن ها تعداد 32 نفر (16نفر گروه کنترل و 16 نفر گروه آزمایش) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مقیاس سازگاری دانش آموزان دبیرستانی, و آزمون پرخاشگری استفاده شد. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد سپس گروه آزمایش به مدت 16 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفتند.یافته ها: داده ها با استفاده از آزمون های آماری تحلیل کواریانس چندمتغیره و یک متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی باعث افزایش سازگاری (p<0.001) و نیز کاهش پرخاشگری (p=0.003) در دانش آموزان دارای اختلالات هیجانی و رفتاری میشود.نتیجه گیری: با استفاده از آموزش هوش هیجانی به دانش آموزانی که دارای اختلال هیجانی, رفتاری هستند می توان سازگاری آن ها را افزایش, پرخاشگری آن ها را کاهش داد و در نهایت موجب افزایش کیفیت زندگی آن ها در تعامل با خانواده و اجتماع شد. در واقع این پژوهش هماهنگ با پژوهش هایی است که نشان می دهد, هوش هیجانی عاملی تاثیر گذار و تعیین کننده در موقعیت های زندگی واقعی مانند موفقیت در مدرسه و تحصیل, موفقیت در شغل و روابط بین شخصی است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

پاشا، رضا، و گل شکوه، فرزانه. (1396). تاثیر آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی, عاطفی دانش آموزان دارای اختلالات هیجانی و رفتاری. مطالعات ناتوانی، 7(13)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/357867/fa

Vancouver: کپی

پاشا رضا، گل شکوه فرزانه. تاثیر آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی, عاطفی دانش آموزان دارای اختلالات هیجانی و رفتاری. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1396؛7(13):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/357867/fa

IEEE: کپی

رضا پاشا، و فرزانه گل شکوه، “تاثیر آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی, عاطفی دانش آموزان دارای اختلالات هیجانی و رفتاری،” مطالعات ناتوانی، vol. 7، no. 13، pp. 0–0، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/357867/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا