مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,693
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,370
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

10

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان

صفحات

 صفحه شروع 211 | صفحه پایان 218

چکیده

 زمینه: پرخاشگری به عنوان نوعی هیجان خشم, یکی از مهم ترین مشکلات نوجوانان در برقراری رابطه با دیگران است. تحیقیقات نشان داده که به کمک هوش هیجانی می توان هیجان ها را مدیریت نمود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری نوجوانان 17-14 ساله دبیرستانی شهر دیواندره انجام شد.روش ها: مطالعه حاضر به روش آزمایشی و با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. برای این منظور 120 نفر از میان 420 نفر دانش آموز سال اول این مدارس به صورت تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه پرخاشگری باس و پری که برای جمع آوری اطلاعات در نظر گرفته شده بود, پاسخ گفتند. سپس 30 نفر از دانش آموزان که نمرات بالایی در آزمون پرخاشگری کسب کردند انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش به صورت تصادفی جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش, طی 8 جلسه مورد آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند اما گروه کنترل, آموزشی در این رابطه دریافت ننمودند. پس از آن هر دو گروه دوباره به آزمون پرخاشگری پاسخ گفتند. در پایان نیز برای توصیف و تحلیل داده ها از میانگین و انحراف استاندارد و آزمون کوواریانس استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی می تواند بر کاهش پرخاشگری تاثیر داشته باشد. آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری فیزیکی, پرخاشگری کلامی و خشم تاثیر داشت, اما خصومت را در دانش آموزان کاهش نداد.نتیجه گیری: به نظر می رسد ارایه دروسی با محتوای آموزش هوش هیجانی در مدارس می تواند تا حد زیادی بر کاهش پرخاشگری کلامی و بدنی و رفتارهای خشن در نوجوانان پسر تاثیر داشته باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نقدی، هادی، ادیب راد، نسترن، و نورانی پور، رحمت اله. (1389). اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، 14(3 (پیاپی 47))، 211-218. SID. https://sid.ir/paper/20821/fa

    Vancouver: کپی

    نقدی هادی، ادیب راد نسترن، نورانی پور رحمت اله. اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)[Internet]. 1389؛14(3 (پیاپی 47)):211-218. Available from: https://sid.ir/paper/20821/fa

    IEEE: کپی

    هادی نقدی، نسترن ادیب راد، و رحمت اله نورانی پور، “اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، vol. 14، no. 3 (پیاپی 47)، pp. 211–218، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/20821/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button