مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

43
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

23
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مبتنی بر تکنولوژی در یادگیری دانشجویان دندانپزشکی طی پاندمی کووید 19

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 77

چکیده

 مقدمه: با توجه به استفاده گسترده از آموزش های مبتنی بر تکنولوژی در طی کووید 19 و کاربرد آن در آموزش, این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش های مبتنی بر تکنولوژی در یادگیری دانشجویان دندانپزشکی در طی پاندمی کووید 19 در دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1400 صورت پذیرفت. روش ها: این مطالعه از نوع تحلیلی-مقطعی بوده که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی بر روی 170 نفر از دانشجویان دندانپزشکی انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد مشتمل بر مشخصات دموگرافیک دانشجویان, مهارت های رایانه ای آنان و ارزیابی آموزش های مبتنی بر تکنولوژی در شش حیطه یادگیری (محتوی, یاددهی-یادگیری, مواد آموزشی, طراحی صفحات, کمک رسانی و حجم مطالب) جمع آوری و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های t-test, ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه تحلیل شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار سنی دانشجویان 2/7±, 23/36 سال, میانگین ارزیابی دانشجویان از آموزش های مبتنی بر تکنولوژی 15/29±, 42/79 (از 100) که کم ترین ارزیابی در حیطه کمک رسانی 21/34±, 36/32 و بیشترین در حیطه مواد آموزشی 18/74±, 46/26 بود. بین حیطه محتوای یادگیری با معدل دانشجویان (0/20=r), میزان مهارت رایانه ای (0/28=r), فعالیت یاددهی-یادگیری (0/20=r) و طراحی صفحات (0/16=r) همبستگی مستقیم و معنی دار مشاهده شد (0/05>p). هم چنین نتایج نشان داد که بین ارزیابی دانشجویان با جنسیت, مقطع تحصیلی, معدل و وضعیت بومی و غیربومی بودن دانشجویان تفاوت معنی داری وجود ندارد. نتیجه گیری: کم ترین ارزیابی در حیطه کمک رسانی و به عبارتی ضعف در ارتباط بین استاد و دانشجو گزارش شده است. جهت اثربخشی بیشتر آموزش های مبتنی بر تکنولوژی بدون توجه به جنسیت, مقطع تحصیلی, معدل و بومی و غیربومی بودن دانشجویان لازم است بر ایجاد فرصت برای تعامل دانشجو و استاد, تقویت مهارت رایانه ای دانشجویان, ارایه تکالیف و ارایه مثال ها در فعالیت های یاددهی-یادگیری و طراحی مناسب پلتفرم های آموزشی تاکید شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پزشکی، کیمیا، بابایی، سمیه، مومنی، احسان، و شمسی، محسن. (1401). اثربخشی آموزش مبتنی بر تکنولوژی در یادگیری دانشجویان دندانپزشکی طی پاندمی کووید 19. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 14(2 )، 67-77. SID. https://sid.ir/paper/1120022/fa

    Vancouver: کپی

    پزشکی کیمیا، بابایی سمیه، مومنی احسان، شمسی محسن. اثربخشی آموزش مبتنی بر تکنولوژی در یادگیری دانشجویان دندانپزشکی طی پاندمی کووید 19. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1401؛14(2 ):67-77. Available from: https://sid.ir/paper/1120022/fa

    IEEE: کپی

    کیمیا پزشکی، سمیه بابایی، احسان مومنی، و محسن شمسی، “اثربخشی آموزش مبتنی بر تکنولوژی در یادگیری دانشجویان دندانپزشکی طی پاندمی کووید 19،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 14، no. 2 ، pp. 67–77، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1120022/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button