مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,308
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

582
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

افزایش تفکر انتقادی از طریق مباحثه ادبی در کلاسهای زبان انگلیسی

صفحات

 صفحه شروع 153 | صفحه پایان 167

چکیده

 با توجه به اهمیت تفکر انتقادی در آموزش و تاثیر آن بر جامعه, پژوهش حاضر سعی بر آن دارد تا به تاثیر مباحثه ادبی در رشد تفکر انتقادی بپردازد. بدین منظور دو کلاس زبان انگلیسی در سطح متوسط به بالا از کالج دانشگاه فردوسی مشهد انتخاب شدند. پس از تعدیل زبان آموزان از حیث تفکر انتقادی, در هر دو گروه کنترل و آزمایش پژوهشگر از متون ادبی از جمله شعر, داستان کوتاه و بعضی قطعات ادبی جهت تدریس استفاده نمود. زبان آموزان هر دو گروه باید متون مربوطه را در منزل مطالعه می کردند. زبان آموزان گروه کنترل باید تنها متون ادبی را خلاصه و خلاصه های خود را فقط در کلاس بازگو می کردند و معلم هم نظر خود را راجع به متن ابراز می داشت (آموزش انتقالی), ولی از زبان آموزان گروه آزمایش خواسته شد راجع به متون مورد نظر بحث کنند, آن را به زندگی روزمره خویش ربط دهند, و احساس خود را از متن بیان نمایند (آموزش تبدیلی). در پایان ترم, مجددا آزمون تفکر انتقادی به افراد هر دو گروه داده شد و از آنها خواسته شد به آن پاسخ دهند. نتایج نشان داد تفاوت معناداری میان دو گروه وجود دارد و مباحثه ادبی باعث رشد تفکر انتقادی گردیده است. در پایان, نتایج به دست آمده مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهادهایی هم برای پژوهش بیشتر ارایه گردیده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پیش قدم، رضا. (1386). افزایش تفکر انتقادی از طریق مباحثه ادبی در کلاسهای زبان انگلیسی. مجله تخصصی زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد (دانشکده ادبیات و علوم انسانی(مشهد))، 40(4 (پی در پی 159))، 153-167. SID. https://sid.ir/paper/11207/fa

    Vancouver: کپی

    پیش قدم رضا. افزایش تفکر انتقادی از طریق مباحثه ادبی در کلاسهای زبان انگلیسی. مجله تخصصی زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد (دانشکده ادبیات و علوم انسانی(مشهد))[Internet]. 1386؛40(4 (پی در پی 159)):153-167. Available from: https://sid.ir/paper/11207/fa

    IEEE: کپی

    رضا پیش قدم، “افزایش تفکر انتقادی از طریق مباحثه ادبی در کلاسهای زبان انگلیسی،” مجله تخصصی زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد (دانشکده ادبیات و علوم انسانی(مشهد))، vol. 40، no. 4 (پی در پی 159)، pp. 153–167، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/11207/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا