مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

31
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

13
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش رایانه ای مهارت های دیداری-حرکتی بر شدت نشانه های کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 14

چکیده

 زمینه و هدف: مطالعات پیشین نشان داده اند که آموزش شناختی رایانه ای می تواند جهت بهبود نشانه های کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی به کار رود, اما درباره تاثیر آموزش رایانه ای مهارت های دیداری-حرکتی در این کودکان, مطالعات اندکی انجام شده است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش رایانه ای مهارت های دیداری-حرکتی بر شدت نشانه های کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی انجام شد. روش: پژوهش حاضر, آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. با نمونه گیری خوشه ای, 30 دانش آموز پسر در سال تحصیلی 1399-1398 در مقطع ابتدایی شهر مشهد با بیشترین نمرات در مقیاس درجه بندی کانرز-فرم معلم (1969) و ملاک های مصاحبه ساختاریافته بالینی, به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش, مداخله را در 9 جلسه 60 دقیقه ای دریافت کرد, ولی گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای استفاده شده, مقیاس درجه بندی کانرز فرم معلم (1969), مصاحبه ساختاریافته بالینی, و بازی رایانه ای پژوهشگر ساخته رایاپویا بود. داده ها به شیوه تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره در محیط نرم افزار SPSS-25 تحلیل شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که پس از کنترل نمرات پیش آزمون, تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه آزمایش و گواه در متغیر نشانه های نارسایی توجه/ فزون کنشی وجود دارد (0/01>P). نتیجه گیری: آموزش رایانه ای مهارت های دیداری-حرکتی (رایاپویا), یک روش یادگیری امیدوار کننده است که باعث بهبود نشانه های نارسایی توجه/ فزون کنشی شده است. بنابراین می توان از آن به عنوان یک روش جایگزین یا مکمل برای مداخلات معمول این اختلال استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کرمانی، علی، بشرپور، سجاد، و نریمانی، محمد. (1401). اثربخشی آموزش رایانه ای مهارت های دیداری-حرکتی بر شدت نشانه های کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 9(3 )، 1-14. SID. https://sid.ir/paper/1120910/fa

Vancouver: کپی

کرمانی علی، بشرپور سجاد، نریمانی محمد. اثربخشی آموزش رایانه ای مهارت های دیداری-حرکتی بر شدت نشانه های کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1401؛9(3 ):1-14. Available from: https://sid.ir/paper/1120910/fa

IEEE: کپی

علی کرمانی، سجاد بشرپور، و محمد نریمانی، “اثربخشی آموزش رایانه ای مهارت های دیداری-حرکتی بر شدت نشانه های کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 9، no. 3 ، pp. 1–14، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1120910/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button