مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,605
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

977
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش مولفه های انتظار–ارزش بر پیشرفت شیمی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 69

چکیده

 هدف: این مطالعه با هدف بررسی رابطه ارزش تکلیف, باورهای توانایی–انتظار, درک دشواری تکلیف, منبع کنترل و پیشرفت قبلی با پیشرفت بعدی شیمی و آزمون مدل اکلز و ویگفیلد انجام شد.روش: به همین منظور 200 دانش آموز دختر پایه سوم (119 نفر رشته تجربی و 81 نفر رشته ریاضی) به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از میان دبیرستان های دولتی شهر تهران انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه انتظار–ارزش سمنان (SVEQ) و منبع کنترل راتر (I-E) را تکمیل کردند. داده ها با رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند.یافته ها: یافته ها نشان داد در مدل نخست, ارزش تکلیف به تنهایی می توانست پیشرفت بعدی شیمی را پیش بینی کند, اما در مدل دوم ارزش تکلیف در کنار باورهای توانایی–انتظار نقشی در پیش بینی پیشرفت شیمی نداشت. در مدل سوم درک دشواری تکلیف به دو پیش بینی کننده قبلی افزوده شد که قادر بود به طور معکوس پیشرفت بعدی را پیش بینی نماید. در مدل چهارم منبع کنترل به مدل سوم افزوده شد که نقش معناداری را در پیش بینی پیشرفت شیمی نشان داد. در مدل های دوم تا چهارم ارزش تکلیف توان پیش بینی پیشرفت بعدی را نداشت. در مدل پنجم با افزودن پیشرفت قبلی به سایر پیش بینی کننده های مدل, توان پیش بینی به طرز قابل ملاحظه ای افزایش یافت.نتیجه گیری: یافته های این مطالعه در چارچوب نظریه انتظار–ارزش به خوبی تبیین می شود و از طرفی با یافته های پژوهش های قبلی همخوان است. تلویحات نظری یافته ها مورد بحث قرار گرفت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حسینی، فخری السادات، طالع پسند، سیاوش، و بیگدلی، ایمان اله. (1389). نقش مولفه های انتظار–ارزش بر پیشرفت شیمی دانش آموزان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 6(18)، 39-69. SID. https://sid.ir/paper/112159/fa

Vancouver: کپی

حسینی فخری السادات، طالع پسند سیاوش، بیگدلی ایمان اله. نقش مولفه های انتظار–ارزش بر پیشرفت شیمی دانش آموزان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1389؛6(18):39-69. Available from: https://sid.ir/paper/112159/fa

IEEE: کپی

فخری السادات حسینی، سیاوش طالع پسند، و ایمان اله بیگدلی، “نقش مولفه های انتظار–ارزش بر پیشرفت شیمی دانش آموزان،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 6، no. 18، pp. 39–69، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112159/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا