مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,378
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

767
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی آگاهی معلمین مدارس ابتدایی از اختلال عملکرد ادراری محصلین مقطع دبستان در شهرستان ارومیه

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 117

چکیده

 زمینه و هدف: جراحان اطفال و جراحان کلیه که با کودکان دچار اختلالات دفعی ادراری و مدفوعی مواجه هستند, غالبا نظراتی را درباره توالت رفتن کودکان در مدرسه از والدین می شنوند. معملین می توانند مشاورانی بالقوه در شناسایی و کمک به بچه های مبتلا به اختلالات ادرار کردن باشند. از سوی دیگر نداشتن آگاهی مناسب آنها می تواند به بدتر شدن این مشکل بیانجامد. هدف این تحقیق ارزیابی آگاهی معلمین ابتدایی از اختلال عملکرد ادراری محصلین مقطع دبستان است که در شهر ارومیه, مرکز استان آذربایجان غربی انجام گرفت.مواد و روش ها: مطالعه بر روی یکصد و یک نفر معلم مدرسه ابتدایی با میانگین سنی 6.77±41 سال از 12 مدرسه شهر ارومیه که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند, انجام پذیرفت. در هر یک از مدارس منتخب تمامی معلمین به تکمیل پرسشنامه 21 سوالی فارسی شده که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی ما تایید شده بود, پرداختند. همه معلمین انتخاب شده پاسخنامه ها را برگرداندند. آنالیز آماری از جمله آزمون های دقیق فیشر, مان ویتنی و کروسکال والیس, مورد استفاده واقع شدند.یافته ها: تعداد 40 نفر از معملین اظهار آگاهی از اختلالات دفعی در کودکان کردند. از میان معلمین بررسی شده تنها 9 (8.9%) معلم بیان کرده اند که در مدرسه مربی بهداشت ندارند. ده معلم اظهار داشتند که روزی یک بار به توالت های دانش آموزان سر می زنند, اما 80 نفر تقریبا هیچ وقت این کار را نمی کنند. میانه تعداد توالت 10 عدد در هر مدرسه (حداقل یک توالت- حداکثر 12 توالت) است. وضعیت نظافت سرویس های بهداشتی از نگاه معلمان چنین است: 19 نفر "همیشه تمیز است", 32 نفر "فقط اول وقت تمیز است" 32 نفر "در طول روز کثیف تر می شود" و 18 نفر "هیچ وقت تمیز نیست". محدودیت زمانی در زنگ تفریح بالاترین دلیل برای خروج از کلاس مطرح شده است. تعداد ناکافی دستشویی و بهانه برای خروج از کلاس در جایگاه بعدی مطرح شده اند. تعداد 46 نفر از معلمین وقت اضافی غیر از زنگ تفریح برای دستشویی رفتن دانش آموزان اختصاص می دهند. در پاسخ به این سوال که اگر دانش آموزی هنگام درس اجازه دستشویی رفتن بگیرد چه می کنید؟ 69 معلم اظهار کردند که اجازه می دهند دانش آموز از کلاس بیرون برود. تعداد 21 نفر از وی می خواهند صبر کند و 4 نفر او را تا دستشویی همراهی می کنند و تنها 6 نفر وی را آزاد می گذارند که در صورت لزوم در هر زمان لازم از کلاس بیرون برود. در مورد نحوه برخورد معلمان با تکرر ادرار, خیس کردن و بی اختیاری مدفوع دانش آموزان به ترتیب 15, 24 و 26 نفر با آنها برخورد نکرده اند و 28, 19 و 17 نفر به والدین اطلاع می دادند و 44, 48 و 42 نفر به مربی بهداشت خبر می دادند.نتیجه گیری: طرز برخورد معلمین مدارس ابتدایی با مشکلات دفعی کودکان آگاهانه و مناسب نیست. به نظر می رسد آگاهی معلمین از این موضوع به مرور زمان و به طور تجربی صورت می گیرد. گنجاندن مطالبی درباره اختلالات ادراری و دفعی کودکان در برنامه های آموزشی تربیت معلم می تواند منحنی فرآیند آموزش معلمین را کوتاه کند و زمینه مناسب برای برخورد ایشان با مشکلات دفعی کودکان را فراهم سازد. جراحان اطفال و جراحان کلیه و سایر اطبا با استفاده از اطلاعات حاصل از این تحقیق می توانند برای کودکان مبتلا به اختلالات عملکردی دستگاه ادراری و مدفوعی هماهنگی های لازم را با معلمین و اولیا مدارس فراهم آورند تا به نتایج درمانی مطلوب و موثرتری دست یابند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهربان، داراب، موسوی، میترا، صمدزاده، سعید، و صالحی، مسعود. (1386). ارزیابی آگاهی معلمین مدارس ابتدایی از اختلال عملکرد ادراری محصلین مقطع دبستان در شهرستان ارومیه. نشریه جراحی ایران، 15(2)، 105-117. SID. https://sid.ir/paper/112820/fa

    Vancouver: کپی

    مهربان داراب، موسوی میترا، صمدزاده سعید، صالحی مسعود. ارزیابی آگاهی معلمین مدارس ابتدایی از اختلال عملکرد ادراری محصلین مقطع دبستان در شهرستان ارومیه. نشریه جراحی ایران[Internet]. 1386؛15(2):105-117. Available from: https://sid.ir/paper/112820/fa

    IEEE: کپی

    داراب مهربان، میترا موسوی، سعید صمدزاده، و مسعود صالحی، “ارزیابی آگاهی معلمین مدارس ابتدایی از اختلال عملکرد ادراری محصلین مقطع دبستان در شهرستان ارومیه،” نشریه جراحی ایران، vol. 15، no. 2، pp. 105–117، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112820/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button