مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

970
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

668
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی دانش و عملکرد دارویی دانشجویان پرستاری در پایان سال سوم به روش آسکی

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 109

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از مهم ترین عملکردهای پرستاران دادن دارو به بیماران است که مستلزم آمادگی و داشتن زیر بنای علمی قوی, مهارت در تصمیم گیری و توجه دقیق به قوانین دارو دادن است.روش بررسی: این پژوهش یک بررسی مقطعی می باشد که با هدف ارزشیابی دانش و عملکرد دارویی دانشجویان پرستاری در پایان سال سوم به روش آسکی صورت گرفت تعداد 48 نفر (45 زن و 3 مرد) در امتحان تئوری و 36 نفر در امتحان عملی شرکت کردند و از آن ها پرسش هایی در ارتباط با تجارب و فعالیت های بالینی دانشجویی (over time) , استفاده از منابع دارویی اصلی و میزان مواجهه با روش های مختلف دادن دارو به عمل آمد. سپس امتحان تئوری شامل کل داروهایی که در 6 ترم تحصیلی بر اساس اهداف کارآموزی آموخته بودند به عمل آمد. آنگاه از دانشجویان طی 2 روز متوالی در آزمایشگاه فن پرستاری از 9 روش دارویی (استنشاقی, موضعی, داخل جلدی, داخل عضلانی, داخل وریدی, زیر جلدی, خوراکی, لوله بینی معده ای, شیاف) به روش آسکی در 9 ایستگاه دارویی آزمون به عمل آمد و بر اساس فرم وارسی (check list) مربوط به دستورالعمل های دارویی به آن ها نمره داده شد.یافته ها: پس از جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه, تعداد مواجهه با دستورالعمل های مختلف دارویی در تجارب بالینی دانشجویان به این ترتیب بود: 93.75 درصد موضعی, 31.25 درصد استنشاقی, 43.75 درصد شیاف, 98 درصد لوله بینی معده ای, 6.25 درصد داخل جلدی, 98 درصد زیر جلدی, 100درصد داخل وریدی, 100 درصد خوراکی و 100 درصد داخل عضلانی. با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون, ضریب همبستگی بین نمرات تئوری و عملی دانشجویان در مورد دارو دادن 0.32 درصد محاسبه گردید که معرف همبستگی ضعیف در این زمینه بوده است.نتیجه گیری: از آنجا که در حرفه پرستاری حساسیت زیادی بر طرق مختلف استعمال دارو برای بیماران وجود دارد و ارایه درست دارو به بیماران مهارت های علمی و عملی را می طلبد, جا دارد که در زمینه آموزش تئوری و عملی دانشجویان پرستاری در زمینه دارو دادن توجه خاص مبذول گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دوکوهکی، رویا، شریفی، نسرین، رهنما، شیرین، آذرهوشنگ، پروین، و جهان بین، ایران. (1387). ارزشیابی دانش و عملکرد دارویی دانشجویان پرستاری در پایان سال سوم به روش آسکی. نشریه پرستاری ایران، 21(55)، 101-109. SID. https://sid.ir/paper/113962/fa

    Vancouver: کپی

    دوکوهکی رویا، شریفی نسرین، رهنما شیرین، آذرهوشنگ پروین، جهان بین ایران. ارزشیابی دانش و عملکرد دارویی دانشجویان پرستاری در پایان سال سوم به روش آسکی. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1387؛21(55):101-109. Available from: https://sid.ir/paper/113962/fa

    IEEE: کپی

    رویا دوکوهکی، نسرین شریفی، شیرین رهنما، پروین آذرهوشنگ، و ایران جهان بین، “ارزشیابی دانش و عملکرد دارویی دانشجویان پرستاری در پایان سال سوم به روش آسکی،” نشریه پرستاری ایران، vol. 21، no. 55، pp. 101–109، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/113962/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button