مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

685
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

772
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر آموزش گروهی و الکترونیکی بر خودپنداره نوجوانان دیابتی

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 40

چکیده

 زمینه و هدف: شکل گیری خودپنداره ی مثبت در دوران نوجوانی می تواند تاثیر بسزایی در روند رشد و تکامل نوجوان داشته باشد. بیماری دیابت می تواند یک خطر جدی در ارتباط با خودپنداری نوجوان باشد. این مطالعه با هدف «تعیین و مقایسه ی تاثیر آموزش گروهی و الکترونیکی بر خودپنداره ی نوجوانان دیابتی» انجام شد.روش بررسی: مطالعه ی حاضر کارآزمایی بالینی بوده که 80 نفر از نوجوانان 19 -11 سال مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران در سال 1391 به صورت تصادفی به دو گروه کنترل (n=40) و تجربه (n=40) تخصیص داده شدند. محتوای آموزشی در هر دو گروه یکسان بود. در گروه کنترل سه جلسه ی 4 ساعته و در گروه تجربه محتوای آموزشی از طریق لوح فشرده توسط پژوهشگر آموزش داده شد. سپس نمره ی خودپنداره ی آنها با کمک پرسشنامه ی 80 سوالیPiers-Harris قبل و چهار هفته بعد از مداخله سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه ی 16 و از آزمون های تی تست, مجذور کای و تی زوجی استفاده شد.یافته ها: میانگین سنی نوجوانان در گروه تجربه 15.87±2.62 و در گروه کنترل 15.85±2.51 بود. اختلاف آماری معنی داری بین خودپنداری دو گروه قبل از مداخله وجود نداشت درحالیکه اختلاف آماری معنی داری بین نمره ی آزمون خود پنداری Piers-Harris در دو گروه کنترل و تجربه پس از مداخله وجود داشت (P<0.05).نتیجه گیری کلی: بر اساس یافته های پژوهش, میانگین نمره خودپنداره نوجوانان از طریق آموزش الکترونیکی لوح فشرده بیشتر بوده است. آموزش از طریق لوح فشرده این امکان را برای نوجوان فراهم می آورد که بارها و بارها متن آموزشی را هر زمان که تمایل دارد, مشاهده کند و بنابراین می تواند در آموزش خودمراقبتی و متعاقبا تقویت خودپنداره, به نوجوانان کمک کند. توصیه می شود از این روش در آموزش و تقویت خودپنداره ی نوجوانان دیابتی استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عسکری، پروانه، بهرام نژاد، فاطمه، شیری کهنو، محمود، فتحی، آرزو، و افشاری پور، گیتی. (1395). مقایسه تاثیر آموزش گروهی و الکترونیکی بر خودپنداره نوجوانان دیابتی. نشریه پرستاری ایران، 29(103)، 33-40. SID. https://sid.ir/paper/114059/fa

    Vancouver: کپی

    عسکری پروانه، بهرام نژاد فاطمه، شیری کهنو محمود، فتحی آرزو، افشاری پور گیتی. مقایسه تاثیر آموزش گروهی و الکترونیکی بر خودپنداره نوجوانان دیابتی. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1395؛29(103):33-40. Available from: https://sid.ir/paper/114059/fa

    IEEE: کپی

    پروانه عسکری، فاطمه بهرام نژاد، محمود شیری کهنو، آرزو فتحی، و گیتی افشاری پور، “مقایسه تاثیر آموزش گروهی و الکترونیکی بر خودپنداره نوجوانان دیابتی،” نشریه پرستاری ایران، vol. 29، no. 103، pp. 33–40، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114059/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button