Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

757
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

691
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی یک برنامه آموزشی گروهی بر آگاهی، نگرش و مشارکت مادران در آموزش جنسی کودکان پیش دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 23

چکیده

 زمینه و هدف: خانواده, به ویژه مادران نقش مؤثری در تربیت جنسی کودکان دارند, لذا توجیه ضرورت تربیت جنسی کودک توسط والدین امری لازم است. هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش گروهی بر آگاهی, نگرش و مشارکت مادران در آموزش جنسی کودکان پیش دبستانی است. روش بررسی: این مطالعه از نوع کارآزمایی تصادفی کنترل شده موازی است که در فاصله ی زمانی اردیبهشت تا شهریور سال 1397بر روی 58 مادر دارای کودک 3 تا 7 سال شاغل در دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام گرفته است. نمونه ها با تخصیص تصادفی به روش ساده از نوع قرعه کشی در دو گروه مداخله و کنترل قرارگرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه محقق ساخته شامل سه بخش آگاهی, نگرش و مشارکت مادران درآموزش جنسی کودکان بود. گروه مداخله آموزش گروهی را در سه جلسه 90 دقیقه ای به همراه کتابچه ی آموزشی دریافت کردند. شرکت کنندگان قبل از مداخله و یک ماه پس آن پرسشنامه را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 19انجام شد. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون من ویتنی نشان داد میانگین نمره ی آگاهی مادران در آموزش جنسی در دو گروه مداخله و کنترل بعد از آموزش از لحاظ آماری تفاوت معنی داری دارد (007/0. (P =همچنین نتایج حاصل از آزمون تی مستقل نشان داد که میانگین نمره ی نگرش مادران در دو گروه مداخله و کنترل بعد ازآموزش از لحاظ آماری تفاوت معنی داری دارد (007/0. (P =نتایج آزمون تی زوجی نیز نشان داد در گروه مداخله میانگین نمره ی مشارکت مادران پس از آموزش اختلاف معنی داری با نمره میانگین پیش از آموزش دارد. بدین ترتیب که میانگین نمره ی مشارکت مادران پس از آموزش افزایش یافته است (0001/0= P و 440/8t=). نتیجه گیری کلی: با توجه به نتایج مطالعه حاضر, مادران پس از آموزش در مواجهه با تربیت جنسی کودک مشارکت بیشتری را گزارش نمودند. برگزاری جلسات و کارگاه های آموزشی و مشاوره ای ویژه والدین, مربیان و مراقبین کودکان در مراکز نگهداری کودک, پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فاتحی پولادی، حدیث، اکبری کامرانی، مهناز، جوادنوری، مژگان، و فرید، ملیحه. (1398). اثربخشی یک برنامه آموزشی گروهی بر آگاهی, نگرش و مشارکت مادران در آموزش جنسی کودکان پیش دبستانی. نشریه پرستاری ایران، 32(119 )، 12-23. SID. https://sid.ir/paper/114083/fa

    Vancouver: کپی

    فاتحی پولادی حدیث، اکبری کامرانی مهناز، جوادنوری مژگان، فرید ملیحه. اثربخشی یک برنامه آموزشی گروهی بر آگاهی, نگرش و مشارکت مادران در آموزش جنسی کودکان پیش دبستانی. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1398؛32(119 ):12-23. Available from: https://sid.ir/paper/114083/fa

    IEEE: کپی

    حدیث فاتحی پولادی، مهناز اکبری کامرانی، مژگان جوادنوری، و ملیحه فرید، “اثربخشی یک برنامه آموزشی گروهی بر آگاهی, نگرش و مشارکت مادران در آموزش جنسی کودکان پیش دبستانی،” نشریه پرستاری ایران، vol. 32، no. 119 ، pp. 12–23، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114083/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا