مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,206
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

995
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش نقش والدی بر نگرش مادران دارای کودکان 5-1 ساله نسبت به سوء رفتار با کودک

صفحات

 صفحه شروع 182 | صفحه پایان 190

چکیده

 زمینه و هدف: نگرش والدین بر شکل دهی رفتارهای کودکان و نیز سوء رفتار با کودک تاثیر مهمی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش نقش والدی بر نگرش مادران کودکان 1-5 ساله نسبت به سوء رفتار با کودکان در شهر ملایر انجام گرفت.مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی122 مادر که کودک 1-5 ساله داشتند, با روش تصادفی خوشه ای دو مرحله ای از مهدهای کودک شهر ملایر در سال 1395ش انتخاب شدند و به صورت تصادفی 61 نفر به گروه آزمون و 61 نفر به گروه کنترل تخصیص یافتند. ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه استاندارد «نقش والدی افراد جوان- بزرگسال» بود. آموزش گروهی نقش والدی در طول دو هفته در چهار جلسه برگزار شد. قبل از آموزش و یک ماه پس از آن, پرسشنامه ها توسط دو گروه تکمیل شد. داده ها با نرم افزار Spss ویرایش 16 و آمار توصیفی و آزمون های تی مستقل و تی زوجی, در سطح اطمینان 0.95 تحلیل شدند. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمرات نگرش در گروه آزمون, پیش از مداخله 69.60±7.28 و پس از مداخله 86.8±14.79 بود که تفاوت معنی داری را نشان می دهد ((p<0.01. همچنین مقایسه میانگین نمرات نگرش و هر یک از حیطه های آن بین دو گروه آزمون و کنترل نشان داد که این تفاوت پس از مداخله نیز معنی دار بود ((p<0.01.نتیجه گیری: آموزش نقش والدی, نگرش مادران به سوء رفتار با کودک را تغییر داد و موجب بهبود نگرش آنان نسبت به رفتار تربیتی صحیح شد. بنابراین برگزاری آموزش های مدون و گروهی نقش والدی با کاهش سوء رفتار با کودکان نوپا و خردسال, گام مهمی در سلامت جسمی و روانی آنان دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

چراغی، فاطمه، روستایی، زهره، عسگری، محمد، شمسایی، فرشید، و تاپاک، لیلی. (1396). تاثیر آموزش نقش والدی بر نگرش مادران دارای کودکان 5-1 ساله نسبت به سوء رفتار با کودک. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 5(3 )، 182-190. SID. https://sid.ir/paper/242491/fa

Vancouver: کپی

چراغی فاطمه، روستایی زهره، عسگری محمد، شمسایی فرشید، تاپاک لیلی. تاثیر آموزش نقش والدی بر نگرش مادران دارای کودکان 5-1 ساله نسبت به سوء رفتار با کودک. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1396؛5(3 ):182-190. Available from: https://sid.ir/paper/242491/fa

IEEE: کپی

فاطمه چراغی، زهره روستایی، محمد عسگری، فرشید شمسایی، و لیلی تاپاک، “تاثیر آموزش نقش والدی بر نگرش مادران دارای کودکان 5-1 ساله نسبت به سوء رفتار با کودک،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 5، no. 3 ، pp. 182–190، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242491/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا