مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,531
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

804
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزش های حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 82

چکیده

 مقدمه: ارزش های حرفه ای, اساس عملکرد پرستاری می باشندکه اغلب به صورت غیر رسمی آموخته می شوند. لذا ارزیابی دیدگاه دانشجویان در این حیطه اهمیت دارد.هدف: هدف از مطالعه حاضر تعیین دیدگاه دانشجویان پرستاری نسبت به اهمیت ارزش های حرفه ای در دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک به عنوان دانشگاه هایی با برترین سطح خدمات آموزشی می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی با بهره گیری از روش نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای به بررسی ارزش های حرفه ای 131 دانشجوی کارشناسی پرستاری نیم سال آخر در سه دانشگاه علوم پزشکی تیپ یک در سال1390  پرداخت. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای دو قسمتی متشکل از مشخصات فردی - اجتماعی و مقیاس استاندارد بازنگری شده ارزش های حرفه ای پرستاران شانک و ویس به صورت خود گزارشی استفاده گردید. این ابزار متشکل از 26 مولفه در 5 بعد مراقبت, عمل گرایی, حرفه ای شدن, اعتماد و عدالت بوده و ارزش گذاری آن به صورت لیکرت پنج گزینه ای (از بی اهمیت تا بسیار مهم) می باشد. پایایی این ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ, 0.91 تعیین گردید. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار), استنباطی ناپارامتریک (آزمون های من ویتنی یو, کروسکال والیس) و ضریب همبستگی اسپیرمن رو در نرم افزار SPSS نسخه 13 صورت پذیرفت.یافته ها: میانگین نمرات ابعاد مراقبت, عمل گرایی, اعتماد, حرفه ای شدن, عدالت و نیز مجموع ابعاد با توجه به مقیاس پنج گزینه ای لیکرت به ترتیب 3.52, 3.19, 3.76, 3.48, 3.74 و 3.52 بود. حفظ صلاحیت و شایستگی در محیط بالینی (بعد اعتماد) و حفظ اسرار بیمار (بعد مراقبت) به ترتیب از مهمترین و نظارت بر عملکرد همکاران (بعد حرفه ای شدن) و فعالیت در انجمن های پرستاری حرفه ای و امور تحقیقاتی (بعد عمل گرایی) از کم اهمیت ترین مولفه ها بودند. بین جنس, شرایط اقتصادی خانواده و میانگین کل با دیدگاه دانشجویان نسبت به ارزش های حرفه ای ارتباط معناداری وجود داشت (0.05>P).نتیجه گیری: گرچه میانگین کل نمرات دانشجویان پرستاری در محدوده نسبتا مهم یا مهم از مقیاس لیکرت قرار می گرفت, اما اکثر دانشجویان در آستانه فارغ التحصیلی از اهمیت برخی ابعاد و مولفه های ارزشی مرتبط با وظایف غیر بالینی خودآگاهی کافی نداشتند, لذا به منظور ارتقاء همه جانبه ارزش های حرفه ای پرستاری, برنامه ریزی و به کارگیری روش های آموزشی مناسب ضروری به نظر می رسد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، فهیمه السادات، پرون، کبری، و زمان زاده، وحید. (1391). ارزش های حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک. مدیریت پرستاری، 1(1)، 69-82. SID. https://sid.ir/paper/239341/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی فهیمه السادات، پرون کبری، زمان زاده وحید. ارزش های حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک. مدیریت پرستاری[Internet]. 1391؛1(1):69-82. Available from: https://sid.ir/paper/239341/fa

    IEEE: کپی

    فهیمه السادات حسینی، کبری پرون، و وحید زمان زاده، “ارزش های حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک،” مدیریت پرستاری، vol. 1، no. 1، pp. 69–82، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239341/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button