مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

526
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

534
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

درک دانشجویان پرستاری از نقش مدرسان و مؤسسه در اجتماعی شدن حرفه ای

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 30

چکیده

 زمینه و هدف: اجتماعی شدن حرفه ای فرآیندی است که در آن فرد ارزش ها, هنجارها, رفتارها و مهارت های اجتماعی مناسب را کسب نموده و حس هویت و تعهد نسبت به یک رشته را درونی می سازد. این فرایند به صورت رسمی و غیر رسمی در دانشکده ها در طول تحصیل صورت می گیرد و با اتمام آموزش پرستاری و ورود به محیط کاری ادامه می یابد. مطالعه حاضر با هدف بررسی درک دانشجویان پرستاری در خصوص نقش مدرسان و موسسه در اجتماعی شدن حرفه ای آنها انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقطعی تمامی دانشجویان پرستاری(175 نفر) در پایان ترم های دو, چهار, شش و هشت از دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1396 مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مشتمل بر مشخصات فردی اجتماعی, ویژگی های مدرسان و مؤسسه استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 13 و آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد در اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان پرستاری, نقش مدرسان در حد متوسط به بالا و نقش مؤسسه در حد متوسط به پایین بود. از بین ویژگی های مدرسان؛ ویژگی های شخصیتی و رفتارهای آموزشی نمره بالاتری به خود اختصاص داد. در این مطالعه دلسوزی, ارتباط حرفه ای, آماده کردن دانشجویان برای مسئولیت های حرفه ای و ارتباط دادن موضوعات به ارزش های پرستاری از ویژگی های بارز مدرسان در اجتماعی شدن گزارش شد. درک دانشجویان از ویژگی های شخصیتی مدرسان با 023/0P=, ماهیت ارتباط با 002/0 P =و رفتارهای آموزشی 014/0 P =در ترم های مختلف تفاوت معنی داری با هم داشت. مؤسسه در اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان نقش خوبی نداشته, طوری که, فقط 19 نفر (1/13%) رضایت خود را از اجتماعی شدن اعلام نمودند. نتیجه گیری کلی: در این مطالعه درک دانشجویان از نقش مدرسان و مؤسسه در ترم های تحصیلی متفاوت بود و مشخص شد مدرسان نقش مؤثرتری نسبت به مؤسسه در اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان پرستاری ایفاء می نمایند. توصیه می شود نقش مؤسسه در اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان پرستاری بهبود یابد

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ولیزاده، لیلا، زمان زاده، وحید، علمی، صفا، و داداش زاده، عباس. (1397). درک دانشجویان پرستاری از نقش مدرسان و مؤسسه در اجتماعی شدن حرفه ای. نشریه پرستاری ایران، 31(111 )، 20-30. SID. https://sid.ir/paper/114368/fa

Vancouver: کپی

ولیزاده لیلا، زمان زاده وحید، علمی صفا، داداش زاده عباس. درک دانشجویان پرستاری از نقش مدرسان و مؤسسه در اجتماعی شدن حرفه ای. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1397؛31(111 ):20-30. Available from: https://sid.ir/paper/114368/fa

IEEE: کپی

لیلا ولیزاده، وحید زمان زاده، صفا علمی، و عباس داداش زاده، “درک دانشجویان پرستاری از نقش مدرسان و مؤسسه در اجتماعی شدن حرفه ای،” نشریه پرستاری ایران، vol. 31، no. 111 ، pp. 20–30، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114368/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button