مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

849
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

740
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ثربخشی مداخله مبتنی بر گریز-خاموشی بر اختلالات تغذیه ای کودکان با ناتوان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 78 | صفحه پایان 87

چکیده

 زمنیه و هدف: اختلالات تغذیه ای از جمله مسائل و مشکلات کودکان با ناتوانی ذهنی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله گریز-خاموشی بر اختلالات تغذیه ای کودکان با ناتوانی ذهنی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه تجربی پیش آزمون-پس آزمون با گروه شاهد بود. جامعه آماری پژوهش کلیه ی کودکان 6-3 سال با ناتوانی ذهنی را شامل می شد که در سال 1395 به مراکز توانبخشی شهرستان ایلام مراجعه کرده بودند. از جامعه ی مذکور, با روش تصادفی ساده 16 کودک به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه هشت نفره آزمون و شاهد قرار گرفتند. سپس گروه آزمون به مدت هشت جلسه و هر هفته سه جلسه تحت مداخله ی گریز-خاموشی قرار گرفت. در این زمان, گروه شاهد هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه غربالگری مشکلات تغذیه ای (Matson و Kuhn, 2001) بود. داده های بدست آمده, با آزمون آماری تحلیل کوواریانس در نرم افزار آماری SPSS نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین مشکلات تغذیه ای پس از مداخله از 875/52 به 500/32 کاهش پیدا کرده است. همچنین تأثیر مداخله مبتنی بر گریز-خاموشی بر آسپراسیون (012/0=P و 391/8=F), انتخابی بودن غذا (017/0=P و 445/7=F), مهارت های تغذیه ای (006/0=P و 680/10=F), امتناع از خوردن (030/0=P و 951/5=F) و مشکلات رفتاری هنگام غذا خوردن (028/0=P و 121/10=F) در سطح 05/0=α معنی دار می باشد. نتیجه گیری کلی: مداخله ی مبتنی بر گریز-خاموشی می تواند باعث کاهش اختلالات تغذیه ای کودکان با ناتوانی ذهنی شود. لذا استفاده از این مداخله جهت کاهش اختلالات تغذیه ای کودکان با ناتوانی ذهنی در مراکز توانبخشی پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قمرانی، امیر، و محمدزاده، عادل. (1396). ثربخشی مداخله مبتنی بر گریز-خاموشی بر اختلالات تغذیه ای کودکان با ناتوان ذهنی. نشریه پرستاری ایران، 30(110 )، 78-87. SID. https://sid.ir/paper/114535/fa

    Vancouver: کپی

    قمرانی امیر، محمدزاده عادل. ثربخشی مداخله مبتنی بر گریز-خاموشی بر اختلالات تغذیه ای کودکان با ناتوان ذهنی. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1396؛30(110 ):78-87. Available from: https://sid.ir/paper/114535/fa

    IEEE: کپی

    امیر قمرانی، و عادل محمدزاده، “ثربخشی مداخله مبتنی بر گریز-خاموشی بر اختلالات تغذیه ای کودکان با ناتوان ذهنی،” نشریه پرستاری ایران، vol. 30، no. 110 ، pp. 78–87، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114535/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button