مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

652
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

622
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین برنامه مداخله به هنگام مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود عملکرد عصب شناختی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر

صفحات

 صفحه شروع 199 | صفحه پایان 212

چکیده

 مقدمه با توجه به نقش کلیدی کارکردهای اجرایی در موفقیت تحصیلی و اجتماعی کودکان از سویی و آسیب ها و نقایص شناختی کودکان با کم توان ذهنی از سوی دیگر و همچنین با تکیه بر کارآمدی مداخلات بهنگام به عنوان یکی از اصول پذیرفته شده در فرایند آموزش و درمان کودکان با نیازهای ویژه, هدف این پژوهش تدوین برنامه مداخله بهنگام مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر عملکرد عصب شناختی کودکان با کم توانی ذهنی آموزش پذیر است. روش کار روش این پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش عبارتند از تمامی کودکان با کم توان ذهنی آموزش پذیر باهوشبهر 50 تا 70 که در دوره پیش دبستانی مدارس استثنایی شهر تهران مشغول به تحصیل هستند. از این میان تعداد 20 نفر با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و در دوگروه آزمایش(12نفر) و گروه کنترل (8 نفر)تقسیم شدند. داده های این پژوهش که با استفاده از نسخه نوین هوش آزمای تهران-استنفورد-بینه و آزمون عصب روانشناختی کانرز گردآوری شده اند با استفاده از آزمون اندازه گیری مکرر چند متغیری توسط نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج یافته های پژوهش حاکی از آن است برنامه مداخله بهنگام مبتنی بر کارکردهای اجرایی منجر به افزایش معنی دار توانایی های عصب شناختی توجه, عملکرد حسی حرکتی, حافظه و یادگیری و کارکردهای اجرایی در میان کودکان کم توان ذهنی گروه آزمایش شده است. با این حال برنامه مذکور منجر به افزایش معنی دار عملکرد زبانی در میان این کودکان نشده است. نتیجه گیری با توجه به یافته های این پژوهش, پیشنهاد می شود, کارکردهای اجرایی با توجه به اهمیت بسیار زیادی که در عملکرد شناختی و اجتماعی کودکان کم توان ذهنی ایفا می کنند, به عنوان ستون و محور مداخلات بهنگام در نظر گرفته شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، صدیقه، افتخارصعادی، زهرا، حافظی، فریبا، و حیدرئی، علیرضا. (1398). تدوین برنامه مداخله به هنگام مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود عملکرد عصب شناختی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62(ویژه نامه 1 )، 199-212. SID. https://sid.ir/paper/51577/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی صدیقه، افتخارصعادی زهرا، حافظی فریبا، حیدرئی علیرضا. تدوین برنامه مداخله به هنگام مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود عملکرد عصب شناختی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1398؛62(ویژه نامه 1 ):199-212. Available from: https://sid.ir/paper/51577/fa

    IEEE: کپی

    صدیقه رضایی، زهرا افتخارصعادی، فریبا حافظی، و علیرضا حیدرئی، “تدوین برنامه مداخله به هنگام مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود عملکرد عصب شناختی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 62، no. ویژه نامه 1 ، pp. 199–212، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/51577/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا