مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,159
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

234
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد دروس پرستاری در محیط بالینی: دیدگاه مدرسین و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 38

چکیده

 زمینه و هدف: یک نظام آموزشی توام با کارآیی و اثربخشی بایستی از جنبه نظری, عملی و شرایط اجرای کار, مورد بازبینی مداوم قرار گیرد تا پاسخگوی نیازهای فعلی و آینده جامعه باشد. این پژوهش با هدف مقایسه نظرات مدرسین بالینی و دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندارن در مورد کاربرد آموخته های نظری در محیط کار بالینی انجام گرفت.روش بررسی: در این پژوهش مقایسه ای جامعه و نمونه مطالعه را 67 نفر از دانشجویان سال آخر پرستاری و 41 نفر از مدرسین بالینی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندارن که در زمان تحقیق در این دانشگاه مشغول تحصیل و تدریس بودند تشکیل داد. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه, پژوهشگر ساخته بود. اعتبار پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و با استفاده از منابع معتبر علمی و نظرخواهی از اساتید صاحب نظر تعیین گردید. برای تعیین پایایی از روش آزمون مجدد با محاسبه ضریب همبستگی اسپیرمن (r=0.84) استفاده شد. داده ها در یک نوبت جمع آوری شد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی و ضریب همبستگی کندال و آزمون کای دو انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد که در رشته پرستاری, میانگین نمره نظرات مدرسین پرستاری و دانشجویان در مورد ضرورت کلیه دروس به ترتیب 16.35, 17.86 بود ولی کاربرد آن در محیط کار از نظر واحدهای مورد مطالعه به ترتیب 12.08, 11.8 اعلام گردیده است. بین ضرورت تدریس دروس و کاربرد آن ها از نظر هر دو گروه ارتباط معنی دار آماری وجود داشت (P<0.001). میزان هماهنگی آموزش های عملی با وظایف پرستاران از نظر مدرسین و دانشجویان کم (<3) اعلام شده بود, ولی بین دیدگاه اساتید و دانشجویان در این مورد تفاوت معنی دار وجود داشت (P<0.05).نتیجه گیری: بر اساس نظرات مدرسین پرستاری و دانشجویان, بین دروس نظری و کاربرد آن (وظایف پرستاران در محیط آموزش) ناهماهنگی وجود دارد. تنظیم برنامه و محتوای آموزشی ادغام شده, آموزش مستمر و تدارک محیط کار مطابق با علم روز و نیاز مددجویان و صاحب نظران پرستاری, می تواند برنامه ریزان را در کاهش فاصله بین دروس تئوری و عملی و فراهم نمودن بستر فعالیت جهت کاربرد هر چه بیشتر محتوای آموزشی یاری نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوحی، عصمت، کهن، سیمین، حق دوست، علی اکبر، و نظری، رقیه. (1386). کاربرد دروس پرستاری در محیط بالینی: دیدگاه مدرسین و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران. نشریه پرستاری ایران، 20(52)، 29-38. SID. https://sid.ir/paper/114559/fa

    Vancouver: کپی

    نوحی عصمت، کهن سیمین، حق دوست علی اکبر، نظری رقیه. کاربرد دروس پرستاری در محیط بالینی: دیدگاه مدرسین و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1386؛20(52):29-38. Available from: https://sid.ir/paper/114559/fa

    IEEE: کپی

    عصمت نوحی، سیمین کهن، علی اکبر حق دوست، و رقیه نظری، “کاربرد دروس پرستاری در محیط بالینی: دیدگاه مدرسین و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران،” نشریه پرستاری ایران، vol. 20، no. 52، pp. 29–38، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114559/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button