مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,824
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

649
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی محل گزینه صحیح در آزمون های چند گزینه ای: یک مطالعه توصیفی

صفحات

 صفحه شروع 426 | صفحه پایان 432

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از دشواری های آزمون های چند گزینه ای, تهیه گزینه های انحرافی موثر و قرار گرفتن پاسخ صحیح در بین گزینه های انحرافی می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی محل قرار گرفتن پاسخ صحیح سوال در بین گزینه های انحرافی در آزمون های چند گزینه ای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1393 انجام گرفت.روش کار: در این مطالعه توصیفی, سوالات چند گزینه ای 214 آزمون که جهت تصحیح به مرکز خدمات ماشینی دانشگاه ارجاع شده بود, از نظر قرار گرفتن پاسخ صحیح در گزینه ها بررسی شد. برای تحلیل داده ها از فراوانی, درصد و آزمون x2 به کمک نرم افزار SPSS استفاده گردید.یافته ها: آزمون های مورد بررسی در مجموع مشتمل بر 14359 سوال چند گزینه ای بود. محل پاسخ صحیح در 2260 سوال (15.7 درصد) گزینه «الف», در 3893 سوال (27.1 درصد) گزینه «ب», در 4683 سوال (32.6 درصد) گزینه «ج» و در 3523 سوال (24.6 درصد) گزینه «د» بود. آزمون X2 نشان داد که بین توزیع فراوانی محل پاسخ صحیح سوالات در گزینه های «الف», «ب», «ج» و «د» از نظر آماری تفاوت معنی داری وجود داشت (P=0.001)؛ به طوری که بیشترین درصد پاسخ صحیح به گزینه «ج» و کمترین پاسخ صحیح به گزینه «الف» اختصاص داشت. قرار گرفتن پاسخ صحیح در گزینه های وسط «ب و ج» به طور معنی داری بیشتر از گزینه های کناری «لف و د» بود (59.7 درصد در مقابل 40.3 درصد, P=0.001).نتیجه گیری: در آزمون های چند گزینه ای برگزار شده در دانشگاه, توزیع گزینه صحیح در بین گزینه های انحرافی مناسب نمی باشد. انتخاب تصادفی محل گزینه های صحیح به عنوان راهکار مناسبی برای جلوگیری از این مشکل پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شکورنیا، عبدالحسین، و الهام پور، حسین. (1394). بررسی محل گزینه صحیح در آزمون های چند گزینه ای: یک مطالعه توصیفی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 12(2)، 426-432. SID. https://sid.ir/paper/116821/fa

    Vancouver: کپی

    شکورنیا عبدالحسین، الهام پور حسین. بررسی محل گزینه صحیح در آزمون های چند گزینه ای: یک مطالعه توصیفی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1394؛12(2):426-432. Available from: https://sid.ir/paper/116821/fa

    IEEE: کپی

    عبدالحسین شکورنیا، و حسین الهام پور، “بررسی محل گزینه صحیح در آزمون های چند گزینه ای: یک مطالعه توصیفی،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 12، no. 2، pp. 426–432، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116821/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button