یکی از مهم ترین دلایل وضعیت نامطلوب آموزش پزشکی در کشور را می توان در مدل ها و الگوهای کنونی آموزش پزشکی جستجو کرد. در حال حاضر در نظام آموزش پزشکی ایران الگوی گروه محوری (Department-based) زیر نظر دانشکده برقرار است. در پاسخ به چالش ها و همچنین انتظارات عصر جدید از مهارت های فارغ التحصیلان پزشکی مانند توانمندی در مراقبت های اولیه پزشکی، پزشکی مبتنی بر شواهد، مراقبت های پیشگیرانه و...، می توان محیط های بیمارستان های آموزشی را بستری مناسب جهت ارتقای آموزشی دانشجویان پزشکی و دستیاران دانست.