مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,153
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,386
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انگیزه تحصیلی و رابطه آن با برخی از عوامل در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 83

چکیده

 زمینه و هدف: نیروی انسانی و آموزش آنها محور توسعه کشور در زمینه های مختلف به شمار می رود و انگیزه, موتور محرکه یادگیری در انسان است. برای ایجاد تغییر رفتار در فراگیران, باید به عوامل مرتبط با انگیزه و میزان تاثیر آنها پی برد. این مطالعه به منظور بررسی رابطه برخی از عوامل با انگیزه تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد.روش کار: این مطالعه توصیفی - تحلیلی در سال 1385 بر روی کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان که حداقل یک نیم سال, واحد کارآموزی را گذرانده بودند (535 نفر), صورت گرفت. داده ها به وسیله پرسشنامه معتبر انگیزش تحصیلی (Situational Motivation Scale, SIMS) و پرسشنامه محقق ساخته عوامل مرتبط (رفاه دانشجویی دانشگاه, آموزشی دانشکده, مراکز آموزشی درمانی و آینده شغلی) که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود, جمع آوری گردید.یافته ها: نتایج نشان داد 474 نفر در پژوهش شرکت کردند (میزان پاسخ 88.6 درصد)؛ 73.2 درصد آنها زن و مابقی مرد بودند. از نظر انگیزه تحصیلی, دانشجوی کاملا بی انگیزه وجود نداشت و بیشتر دانشجویان (52.5 درصد) با انگیزه بودند. بین انگیزه تحصیلی با عوامل مرتبط چهارگانه رابطه مستقیم و ضعیف و معنی داری وجود داشت (P=0.001). کم ترین ضریب همبستگی (0.14) مربوط به ارتباط انگیزه تحصیلی با عامل مراکز بهداشتی و درمانی و بیشترین همبستگی (0.24) با عامل آموزشی دانشکده ها بوده است. همچنین بین انگیزه تحصیلی با توجه به جنسیت و رشته تحصیلی تفاوتی وجود نداشت.نتیجه گیری: با وجود ارتباط بین انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط چهارگانه همچنین وجود انگیزه تحصیلی پایین تر از متوسط در 46.9 درصد از دانشجویان, نیاز توجه هر چه بیشتر متولیان آموزشی به این مهم را طلب می کند, هر چند توجه به آینده شغلی دانشجویان در عمل از حیطه فعالیت دانشگاه ها خارج می باشد و به یک همت ملی نیازمند است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

روحی، قنبر، حسینی، سیدعابدین، بادله شموشکی، محمدتقی، و رحمانی انارکی، حسین. (1386). انگیزه تحصیلی و رابطه آن با برخی از عوامل در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 4(2)، 77-83. SID. https://sid.ir/paper/116914/fa

Vancouver: کپی

روحی قنبر، حسینی سیدعابدین، بادله شموشکی محمدتقی، رحمانی انارکی حسین. انگیزه تحصیلی و رابطه آن با برخی از عوامل در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1386؛4(2):77-83. Available from: https://sid.ir/paper/116914/fa

IEEE: کپی

قنبر روحی، سیدعابدین حسینی، محمدتقی بادله شموشکی، و حسین رحمانی انارکی، “انگیزه تحصیلی و رابطه آن با برخی از عوامل در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 4، no. 2، pp. 77–83، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116914/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button