مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,548
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

814
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر خودکارامدی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 500 | صفحه پایان 507

چکیده

 زمینه و هدف: خودکارامدی نقش مهمی را در به کارگیری دانش و مهارت های بالینی ایفا می کند. یکی از روش های افزایش خودکارامدی, استفاده از تجربه و نتایج تحقیقات بالینی است. هدف از این مطالعه, تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر خودکارامدی دانشجویان پرستاری بود.روش کار: پژوهش تجربی حاضر در سال 1391 بر روی 48 دانشجوی ترم سه رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه صورت گرفت. نمونه گیری به صورت در دسترس انجام شد. شرکت کنندگان به صورت تصادفی به دو گروه شاهد (24 نفر) و مداخله (24 نفر) تقسیم شدند که با توجه به کارآموزی دانشجویان در بخش ارتوپدی, در 8 گروه قرار گرفتند. دانشجویان گروه مداخله آموزش مبتنی بر شواهد را به صورت کارگاه دو جلسه دو ساعته گذراندند. میزان خودکارامدی قبل و بعد از آموزش دانشجویان گروه شاهد و مداخله به وسیله پرسش نامه خودکارامدی عمومی ( Generalized self-efficacyیا GSE) مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری c2 , t, Mann-Whitney و Wilcoxon با ضریب و فاصله اطمینان 95±2 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: 33.3 درصد دانشجویان دختر و 66.7 درصد پسر بودند. میزان خودکارامدی دانشجویان گروه مداخله که بر اساس مبتنی بر شواهد آموزش دیده بودند, با انجام آزمون Mann-Whitney به طور معنی داری بالاتر از دانشجویان گروه شاهد بود (P<0.001) و در گروه شاهد تفاوت معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر شواهد بیش از روش مرسوم منجر به ارتقای خودکارامدی در دانشجویان پرستاری می شود. بنابراین پیشنهاد می گردد که این روش در آموزش بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حبیب زاده، حسین، خواجه علی، نسرین، خلخالی، حمیدرضا، و محمدپور، یوسف. (1393). بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر خودکارامدی دانشجویان پرستاری. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 11(4 )، 500-507. SID. https://sid.ir/paper/116924/fa

    Vancouver: کپی

    حبیب زاده حسین، خواجه علی نسرین، خلخالی حمیدرضا، محمدپور یوسف. بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر خودکارامدی دانشجویان پرستاری. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1393؛11(4 ):500-507. Available from: https://sid.ir/paper/116924/fa

    IEEE: کپی

    حسین حبیب زاده، نسرین خواجه علی، حمیدرضا خلخالی، و یوسف محمدپور، “بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر خودکارامدی دانشجویان پرستاری،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 11، no. 4 ، pp. 500–507، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116924/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button