مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

862
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

630
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرایی فرآیند پرستاری دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 122 | صفحه پایان 129

چکیده

 پیش زمینه و هدف: فرآیند پرستاری محور اصلی کار پرستاری و نماد رابطه کاربرد هنر و علم پرستاری در پیشگیری از بیماری ها, حفظ و ارتقاء سلامتی است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرای فرآیند پرستاری در دانشجویان دانشکده پرستاری خوی انجام گرفت. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 40 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری خوی به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده سپس به صورت تصادفی 20 نفر در گروه کنترل و 20 نفر در گروه آزمون قرار گرفتند. مداخله آموزشی برای گروه آزمون به صورت دو جلسه دوساعته برگزار شد که ارائه مطالب آموزشی توام با انجام کارگروهی به راهنمایی اساتید مجرب و همراه با تمرینات تفکر انتقادی بود ولی در گروه کنترل هیچ مداخله ای انجام نگردید. مهارت اجرایی فرآیند پرستاری دانشجویان قبل از مداخله با ارائه سناریو و بعد از مداخله بر اساس مراقبت از بیمار در بالین و توسط چک لیست مشخص گردید. جهت تعیین روایی چک لیست از روایی صوری و محتوای و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ (75/0 (α = و آزمون مجدد (70r=. /) استفاده شد. داده های خام توسط نرم افزار SPSS و آزمون های تی مستقل و تی زوج تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: متوسط سن دانشجویان 23/1± 16/22 بود. بر اساس نتایج آزمون تی مستقل, ارتباط معنی دار آماری قبل از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل وجود نداشت (05/0 p>). نتایج آزمون تی زوج نشان داد که مداخله آموزشی بر مهارت اجرایی فرآیند پرستاری دانشجویان موثر بود (000/0 p=). بحث و نتیجه گیری: با توجه به تاثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرایی فرآیند پرستاری, پیشنهاد می گردد مراقبت از بیماران در مراکز آموزشی و درمانی بر مبنای فرآیند پرستاری و با به کارگیری اصول پرستاری مبتنی بر شواهد صورت گیرد تا زمینه ساز ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری شده و در کسب استقلال حرفه ای و ارتقاء توانمندی های پرستاران موثر باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مختاری، لیلا، بابایی، رویا، و زینالی، امیر. (1397). تاثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرایی فرآیند پرستاری دانشجویان. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 16(2 ( پی در پی 103) )، 122-129. SID. https://sid.ir/paper/370659/fa

    Vancouver: کپی

    مختاری لیلا، بابایی رویا، زینالی امیر. تاثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرایی فرآیند پرستاری دانشجویان. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1397؛16(2 ( پی در پی 103) ):122-129. Available from: https://sid.ir/paper/370659/fa

    IEEE: کپی

    لیلا مختاری، رویا بابایی، و امیر زینالی، “تاثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرایی فرآیند پرستاری دانشجویان،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 16، no. 2 ( پی در پی 103) ، pp. 122–129، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370659/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button