مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,864
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,622
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین کمال گرایی، انگیزه پیشرفت و عزت نفس با عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 542 | صفحه پایان 549

چکیده

 زمینه و هدف: عملکرد تحصیلی مهم ترین عامل ارزشیابی دانشجویان است. عزت نفس به رضایت فرد از خود بستگی دارد و کمال گرایی توجه به ملاک های بالا در عملکرد را شامل می شود. انگیزه پیشرفت تمایل برای کسب موفقیت است. به دلیل این که متغیرهای فوق می توانند بر عملکرد افراد تاثیرگذار باشند, این پژوهش با هدف بررسی رابطه کمال گرایی, انگیزه پیشرفت و عزت نفس با عملکرد تحصیلی دانشجویان انجام شد.روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. از میان کلیه دانشجویان سال آخر دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد کرمان (132 نفر), با در نظر گرفتن جدول Morgan حجم نمونه 97 نفر تعیین شد که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. 7 پرسش نامه به دلیل کامل نبودن حذف گردید. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه کمال گرایی اهواز ( Ahvaz perfectionism scaleیا APS), پرسش نامه انگیزه پیشرفت Hermans achievement motivation scale) Hermans یا HAMQ) و پرسش نامه عزت نفس Self esteem inventory) Coopersmith یا (SEI استفاده گردید و معدل کل دانشجویان به عنوان عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد.یافته ها: بین کمال گرایی, انگیزه پیشرفت و عزت نفس با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت معنی داری وجود داشت (P<0.05). کمال گرایی, انگیزه پیشرفت و عزت نفس با یکدیگر 31 درصد واریانس عملکرد تحصیلی را پیش یبنی کردند, اما بررسی رابطه خطی متغیرهای پیش بین مورد بررسی نشان داد که فقط رابطه انگیزه پیشرفت با عملکرد تحصیلی معنی دار بود.نتیجه گیری: به نظر می رسد برای بهبود موفقیت تحصیلی دانشجویان باید به ویژگی های کمال گرایی, عزت نفس و به ویژه انگیزه پیشرفت توجه شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خسروپور، فرشید، و نیکویی، مژگان. (1393). رابطه بین کمال گرایی, انگیزه پیشرفت و عزت نفس با عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 11(4 )، 542-549. SID. https://sid.ir/paper/116927/fa

    Vancouver: کپی

    خسروپور فرشید، نیکویی مژگان. رابطه بین کمال گرایی, انگیزه پیشرفت و عزت نفس با عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1393؛11(4 ):542-549. Available from: https://sid.ir/paper/116927/fa

    IEEE: کپی

    فرشید خسروپور، و مژگان نیکویی، “رابطه بین کمال گرایی, انگیزه پیشرفت و عزت نفس با عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 11، no. 4 ، pp. 542–549، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116927/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button