مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,945
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,771
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل رابطه بین هوش های چندگانه با تفکر خلاق دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 350 | صفحه پایان 359

چکیده

 زمینه و هدف: همه انسان ها از انواع هوش ها برخوردارند, فقط میزان و نحوه ترکیب آن ها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین نظام های آموزشی باید زمینه رشد و پرورش آن ها را فراهم نمایند. هدف پژوهش حاضر, تحلیل رابطه بین هوش های چندگانه با تفکر خلاق دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه مورد نظر کلیه دانشجویان علوم پزشکی در سال تحصیلی 92-1391 بودند که از میان آن ها تعداد 129 نفر از طریق نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسش نامه هوش های چندگانه شامل 70 سوال و پرسش نامه تفکر خلاق دارای 20 سوال با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود. روایی ابزارها به صورت محتوایی توسط متخصصان مورد بررسی قرار گرفت. پایایی ابزارها از طریق ضریب Cronbach's alpha به ترتیب 0.84 برای هوش چندگانه و 0.87 برای تفکر خلاق برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح استنباطی (ضریب همبستگیPearson , t تک نمونه ای, تحلیل واریانس و Regression) با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت.یافته ها: مولفه های هوش چندگانه و تفکر خلاق دانشجویان بالاتر از میانگین بود. بالاترین میانگین مربوط به مولفه هوش منطقی و ریاضی بود. همچنین بین مولفه های هوش چندگانه و تفکر خلاق رابطه مثبت وجود داشت.نتیجه گیری: از طریق توجه به رشد ابعاد هوش های چندگانه, می توان زمینه های پرورش تفکر خلاق در دانشجویان را فراهم آورد و دانشجویان می توانند نقش خود را به عنوان دانشجویانی خلاق و نوآور در رشد و پیشرفت جامعه ایفا نمایند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رحیمی، حمید، یزدخواستی، علی، و حسن پور، راحله. (1393). تحلیل رابطه بین هوش های چندگانه با تفکر خلاق دانشجویان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 11(3)، 350-359. SID. https://sid.ir/paper/116988/fa

Vancouver: کپی

رحیمی حمید، یزدخواستی علی، حسن پور راحله. تحلیل رابطه بین هوش های چندگانه با تفکر خلاق دانشجویان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1393؛11(3):350-359. Available from: https://sid.ir/paper/116988/fa

IEEE: کپی

حمید رحیمی، علی یزدخواستی، و راحله حسن پور، “تحلیل رابطه بین هوش های چندگانه با تفکر خلاق دانشجویان،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 11، no. 3، pp. 350–359، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116988/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا