مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,026
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

541
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جنبه های غیر پزشکی خدمات سلامت ارایه شده به بیماران بستری در بیمارستان های منتخب شهر اصفهان: پاسخ گویی

صفحات

 صفحه شروع 709 | صفحه پایان 717

چکیده

 مقدمه: ارتباط مناسب بیمار و درمانگر همواره یکی از مهمترین عوامل در جلب رضایت بیمار و درک مطلوبیت خدمات از دیدگاه بیمار تلقی می شود. در بخش سلامت علاوه بر اهمیت نتیجه نهایی اقدامات درمانی, سیستم سلامت نیز باید انتظارات جامعه را از جنبه غیر پزشکی خدمات برآورده سازد. این پژوهش با هدف بررسی پاسخ گویی و جنبه های غیر پزشکی خدمات در بیمارستان های منتخب شهر اصفهان انجام شده است.روش بررسی: این مطالعه تحلیلی و از نوع مقطعی است که در سال 1389 در هشت بیمارستان منتخب دولتی و خصوصی شهر اصفهان انجام گردید. جامعه پژوهش را بیماران بستری و پرستاران تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 320 نمونه انتخاب شدند. ابزار مطالعه, پرسشنامه پاسخ گویی WHO بود. روایی پرسشنامه پس از ترجمه با استفاده از نظرات استادان و صاحب نظران مدیریت بیمارستان مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن به روش0.89 Cronbach's alpha  به دست آمد. داده ها با استفاده از شاخص های توصیفی و استنباطی آماری در نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین نمره پاسخ گویی بیمارستان ها از دیدگاه پرستاران 2.32±0.54 و از نظر بیماران 2.48±0.58 بود (از حداکثر 4 نمره). در بین جنبه های غیر پزشکی خدمات, پرستاران بعد محرمانگی اطلاعات بیمار را با میانگین 2.41±0.8 بالاتر و بیماران, بعد دسترسی به حمایت های اجتماعی در دوره بستری و مراقبت را با میانگین 2.62±0.9 بالاتر ارزیابی نموده اند. همچنین از منظر نقاط ضعف, بیماران, حق انتخاب درمانگر و پرستاران, امکانات فیزیکی مرکز درمانی را مهمترین نقاط ضعف بیمارستان ها برآورد نموده اند.نتیجه گیری: ادراک بیماران و پرستاران از جنبه های غیر پزشکی خدمات به طور تقریبی یکسان بود, از این رو به نظر می رسد به منظور ارتقای سطح کیفی این خدمات, که مورد توجه سازمان جهانی بهداشت است, توجه بیشتر به مکانیزم های پاسخ گویی بهتر و ارایه خدمات با کیفیت تر ضروری می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جوادی، مرضیه، یعقوبی، مریم، رییسی، احمدرضا، ماندگار، حسنعلی، و ایوبیان، علی. (1390). جنبه ‌های غیر پزشکی خدمات سلامت ارایه شده به بیماران بستری در بیمارستان ‌های منتخب شهر اصفهان: پاسخ ‌گویی. مدیریت اطلاعات سلامت، 8(5 (پیاپی 21))، 709-717. SID. https://sid.ir/paper/121753/fa

    Vancouver: کپی

    جوادی مرضیه، یعقوبی مریم، رییسی احمدرضا، ماندگار حسنعلی، ایوبیان علی. جنبه ‌های غیر پزشکی خدمات سلامت ارایه شده به بیماران بستری در بیمارستان ‌های منتخب شهر اصفهان: پاسخ ‌گویی. مدیریت اطلاعات سلامت[Internet]. 1390؛8(5 (پیاپی 21)):709-717. Available from: https://sid.ir/paper/121753/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه جوادی، مریم یعقوبی، احمدرضا رییسی، حسنعلی ماندگار، و علی ایوبیان، “جنبه ‌های غیر پزشکی خدمات سلامت ارایه شده به بیماران بستری در بیمارستان ‌های منتخب شهر اصفهان: پاسخ ‌گویی،” مدیریت اطلاعات سلامت، vol. 8، no. 5 (پیاپی 21)، pp. 709–717، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/121753/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا