Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

846
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

817
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین الگویی برای مدرسه اثربخش در دوره ی اول متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 126

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر تدوین الگویی برای مدرسه اثربخش در دوره ی اول متوسطه متناسب با معیارهای جامعه ایرانی و براساس سند تحول بنیادین, برنامه درسی ملی و اهداف دوره اول متوسطه بود. برای تحقق بخشیدن به این هدف, ابتدا با بررسی مبانی نظری و تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور در زمینه مدارس اثربخش, تعداد 16 مؤلفه استخراج و در قالب پرسشنامه اولیه تنظیم شد. این پرسشنامه برای تعیین روایی صوری و محتوایی به روش کیفی و کمی میان 15 نفر از صاحب نظران علوم تربیتی شمال غرب کشور توزیع شد و مورد تایید قرار گرفت. برای بررسی پایایی به دو شیوه همسانی درونی(آلفای کرونباخ) و آزمون-آزمون مجدد (ضریب همبستگی درون طبقه ای), پرسشنامه اصلاح شده بر اساس نتایج روایی صوری و محتوایی, در میان 60 نفر از اعضای جامعه به صورت آزمایشی اجرا شد(0/982=α و 0/931=ICC). پس ازتایید روایی و پایایی, پرسشنامه میان نمونه ای 217 نفری از اعضای جامعه اجرا شد و داده های آن با شاخصهای آمار توصیفی(میانگین, انحراف معیار) و آمار استنباطی(آزمون t تک نمونه ای) از طریق نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار Amos نشان داد که الگوی 16 مؤلفه ای مدارس اثربخش دارای برازندگی مناسبی است و در اولویت بندی مؤلفه های الگوی مدرسه اثربخش, دستیابی به اهداف با ضریب برآورد شده استاندارد 0/88 مؤثرترین و مؤلفه انتظارات سطح بالا از دانش آموزان با ضریب برآورد شده استاندارد 0/55, کم ترین تاثیر را دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سودی، حورا، ملکی آوارسین، صادق، و طالبی، بهنام. (1398). تدوین الگویی برای مدرسه اثربخش در دوره ی اول متوسطه. خانواده و پژوهش، 16(1 (پیاپی 42) )، 101-126. SID. https://sid.ir/paper/250389/fa

    Vancouver: کپی

    سودی حورا، ملکی آوارسین صادق، طالبی بهنام. تدوین الگویی برای مدرسه اثربخش در دوره ی اول متوسطه. خانواده و پژوهش[Internet]. 1398؛16(1 (پیاپی 42) ):101-126. Available from: https://sid.ir/paper/250389/fa

    IEEE: کپی

    حورا سودی، صادق ملکی آوارسین، و بهنام طالبی، “تدوین الگویی برای مدرسه اثربخش در دوره ی اول متوسطه،” خانواده و پژوهش، vol. 16، no. 1 (پیاپی 42) ، pp. 101–126، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250389/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا