مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,656
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,198
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعلیم و تربیت مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات: جستارهای مفهومی

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 13

چکیده

 مدتی است که چالش تازه ای به نام استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) پیش روی سیاست گذاران و دست اندرکاران نظام آموزشی کشور, از ابتدایی تا عالی, در سطح ملی و نیز در سطح مدارس و دانشگاهها قرار گرفته است. روحیه نوجویی یا نوگرایی این سیاست گذاران و دست اندرکاران, آنها را واداشته است که با عجله و سرعت, نظام آموزشی کشور را, به طور اعم و نظام آموزش عالی را, به طور اخص, به این فناوری مجهز سازند. میزان توفیق و کارآیی این نهادهای آموزشی به طور مستقیم به نحوه درک, ارزیابی, برخورد و بهره گیری از این فناوری در برنامه ریزی, آموزش و پژوهش بستگی دارد.حرکتی این چنین, بدون روشن شدن حیطه های مفهومی این فناوری, انگیزه ای شد که نگارنده تلاشی در حد توانایی برای طرح برخی جستارهای مفهومی به عمل آورد تا دیگر متخصصان را به تکمیل و غنی سازی آن قبل از سیطره این فناوری وا دارد. این امر از آشفتگیهای مفهومی در خصوص کاربرد آن در آموزش می کاهد تا این حرکتها به سرنوشت کوششهای نوآورانه دیگر دچار نشود و به طور ناقص یا, احیانا, نادرست به اجرا در نیاید.در این مقاله بر آن بوده ایم تا ابتدا, با توضیح مفاهیم آموزش از راه دور, آموزش باز و از راه دور, یادگیری الکترونیکی, دانشگاه مجازی پردیس مجازی و سرانجام آموزش مبتنی بر رایانه, آموزش چند رسانه ای, آموزش شبکه ای (اینترنتی), و تبیین تفاوتهای آنها, با هدف جلوگیری از برداشتهای نا صحیح یا تصحیح آنها, محدوده کاربردی هر یک را مشخص سازیم. سپس, به زمینه های ضروری برای موفقیت این نوع آموزشها, از دیدگاههای فرهنگی, اجتماعی, منابع انسانی, مادی و سرانجام, فن شناسانه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب یادگیری الکترونیکی و دانشگاه مجازی بپردازیم.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیم زاده، عیسی. (1385). تعلیم و تربیت مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات: جستارهای مفهومی. پیک نور- علوم انسانی، 4(4 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور))، 3-13. SID. https://sid.ir/paper/128443/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیم زاده عیسی. تعلیم و تربیت مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات: جستارهای مفهومی. پیک نور- علوم انسانی[Internet]. 1385؛4(4 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)):3-13. Available from: https://sid.ir/paper/128443/fa

    IEEE: کپی

    عیسی ابراهیم زاده، “تعلیم و تربیت مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات: جستارهای مفهومی،” پیک نور- علوم انسانی، vol. 4، no. 4 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)، pp. 3–13، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/128443/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا