نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

ابراهیم زاده عیسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    3-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    3656
  • دانلود: 

    1198
چکیده: 

مدتی است که چالش تازه ای به نام استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) پیش روی سیاست گذاران و دست اندرکاران نظام آموزشی کشور، از ابتدایی تا عالی، در سطح ملی و نیز در سطح مدارس و دانشگاهها قرار گرفته است. روحیه نوجویی یا نوگرایی این سیاست گذاران و دست اندرکاران، آنها را واداشته است که با عجله و سرعت، نظام آموزشی کشور را، به طور اعم و نظام آموزش عالی را، به طور اخص، به این فناوری مجهز سازند. میزان توفیق و کارآیی این نهادهای آموزشی به طور مستقیم به نحوه درک، ارزیابی، برخورد و بهره گیری از این فناوری در برنامه ریزی، آموزش و پژوهش بستگی دارد.حرکتی این چنین، بدون روشن شدن حیطه های مفهومی این فناوری، انگیزه ای شد که نگارنده تلاشی در حد توانایی برای طرح برخی جستارهای مفهومی به عمل آورد تا دیگر متخصصان را به تکمیل و غنی سازی آن قبل از سیطره این فناوری وا دارد. این امر از آشفتگیهای مفهومی در خصوص کاربرد آن در آموزش می کاهد تا این حرکتها به سرنوشت کوششهای نوآورانه دیگر دچار نشود و به طور ناقص یا، احیانا، نادرست به اجرا در نیاید.در این مقاله بر آن بوده ایم تا ابتدا، با توضیح مفاهیم آموزش از راه دور، آموزش باز و از راه دور، یادگیری الکترونیکی، دانشگاه مجازی پردیس مجازی و سرانجام آموزش مبتنی بر رایانه، آموزش چند رسانه ای، آموزش شبکه ای (اینترنتی)، و تبیین تفاوتهای آنها، با هدف جلوگیری از برداشتهای نا صحیح یا تصحیح آنها، محدوده کاربردی هر یک را مشخص سازیم. سپس، به زمینه های ضروری برای موفقیت این نوع آموزشها، از دیدگاههای فرهنگی، اجتماعی، منابع انسانی، مادی و سرانجام، فن شناسانه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب یادگیری الکترونیکی و دانشگاه مجازی بپردازیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3656

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1198 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    14-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1466
  • دانلود: 

    688
چکیده: 

از نیمه دوم قرن بیستم به بعد دخالت متغیرهای شناختی در یادگیری تصریح گردید. یکی از این متغیرها، سبک یادگیری است. سبک یادگیری روشی است که هر فرد در یادگیری اتخاذ می کند. سبکهای یادگیری متعدند یکی از آنها سبک یادگیری مستقل از زمینه و وابسته به زمینه است. در این پژوهش، برای بررسی تاثیر سبک یادگیری فوق بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور آزمون اشکال گروهی نهفته روی 450 نفر از دانشجویان اجرا شد. نتایج به دست آمده بیانگر رد فرضیه مورد پژوهش بوده است. به این معنا که سبک یادگیری مستقل از زمینه و وابسته به زمینه بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان تاثیر معناداری ندارد. نتیجه به دست آمده با نتایج پژوهشگرانی همچون هوهن (1995)، دیاز (1999) و فان (1999) همخوانی ندارد، لیکن با نتایج پژوهشهایی همچون شمس اسفند آباد و امامی پور (1382)، اوبرایان و همکاران (1998) و بلگ (1985) همسوست. رد فرضیه مورد بررسی بیانگر پیچیدگی موضوع و نیاز به بررسی بیشتر و دقیقتر آن است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1466

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 688 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    23-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    795
  • دانلود: 

    481
چکیده: 

شناسایی چگونگی مواجهه کاربران با اینترنت و انتظارات آنان از موتورهای کاوش از مهمترین نکاتی است که هم موتورهای کاوش اصلی در بازیابی اطلاعات را تعیین می کند و هم دیدگاه جدیدی را برای طراحی موتورهای کاوش ارایه می دهد. این موضوع، به ویژه، با توجه به هدف طراحی موتور کاوش ملی در ایران اهمیت بسیار دارد. در این مقاله، ابتدا، محتوای اطلاعاتی اینترنت بررسی شده و سپس نتـایج تحقیقات بر حدود یک هزار نفر از کاربران حرفه ای اینترنت در زمینه های مختلف کاربرد موتور کاوش، شامل میزان رضایت از موتورهای کاوش برای بازیابی اطلاعات، چگونگی کار با موتورهای کاوش و میزان محبوبیت آنها، بیان شده است. سپس نتایج هر یک از این مطالعات مورد تبیین و تدقیق قرار گرفته و از این رهگذر، راهکارهای کلی طراحی موتور کاوش ملی ایران بیان شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 795

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 481 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

تنها جعفر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    34-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    642
  • دانلود: 

    305
چکیده: 

ارزش مبادلات الکترونیکی در جهان، در سالهای اخیر، به سرعت افزایش یافته است. در باب سرعت گسترش این شیوه از مبادله برآوردهای بسیار متفاوتی ارایه گردیده است، لکن همه پیش بینی کرده اند که تجارت الکترونیکی در سالهای آینده رشد فزاینده ای خواهد داشت.بشر برای آموزش علوم مختلف، کـه مهمترین فعالیت وی در عصر حاضر است، نیز در این بین، آموزش الکترونیکی را به روشهای سنتی ترجیح می دهد.در این مقاله، با توجه به اهمیت آموزش الکترونیکی، مدلی را برای مراکز آموزش الکترونیکی، بر اساس طرح لانگ و ژاو، که در سال 2000 مطرح شده است، ارایه دادیم، که نمونه های کوچکی از آن پیاده سازی شده و هم اکنون به کار برده می شود. در سیستم ارایه شده در این مقاله از سرویس آموزش از راه دور (HLSP) استفاده کرده ایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 642

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 305 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

میرزایی اردوان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    40-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1442
  • دانلود: 

    539
چکیده: 

این مقاله ابتدا به نمونه مکالمه دو نفر پرداخته و برخی از مشکلاتی را که از این گفتگو، بین آن دو ظهور کرده بازگو می کند. این مشکلات به دو بخش شکلی و ماهوی تقسیم می شود. بخش مشکلات شکلی (ظاهری) به دو قسمت فیزیکی بدن و قسمت زبان و ساختار آن می پردازد. و در اینجاست که مشکل انتقال اطلاعات در زبان مطرح می شود. به لحاظ ارتباط تنگاتنگی که بین نظریه اطلاعات (در ریاضی) و نظریه بهینگی (در زبان) دیده می شود زبان به مجموعه ای از محدودیتها تعریف شده و نقش محدودیتها در زبان به اختصار آمده است. سپس به ارایه مختصر تئوری اطلاعات اشاره شده و کانال انتقال اطلاعات از مبدا به مقصد بیان شده است. در این مقاله دو مفهوم آنتروپی و حشو مطرح می شود. محاسبه آنتروپی و حشو در زبان انگلیسی و مثالی از یک کلمه انگلیسی آورده شده است. پس از آن به محاسبه آنتروپی و حشو در زبان فارسی پرداخته می شود و این نتیجه به دست می آید که آنتروپی زبان فارسی روی حرف اول کلمه 5 بیت/نماد و زواید آن حدود 80 درصد است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1442

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 539 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    49-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    605
  • دانلود: 

    107
چکیده: 

اکنون که دیگر هیچ کشوری نمی تواند فقط با اتکا به منابع علمی خود بر مشکلات فایق آید لازم است از وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، ویژگیهای فرهنگی و به خصوص پیشرفتهای علمی کشورهای دیگر اطلاع داشته باشد و بتواند، به موقع و با توجه به فرهنگ کشور خود، از آنها بهره ببرد. کسب این اطلاعات گسترش دو رشته تحصیلی، یعنی علوم کامپیوتر و آموزش زبانهای خارجی را می طلبد. از آنجا که یکی از موارد قابل توجه در مراکز آموزشی کشور اکراین توجه مسوولان آن کشور به امر آموزش زبانهای ملل مختلف و ارتباط با مراکز آموزشی آنهاست، در این مقاله سعی شده است آموزش زبانهای خارجی در دو کشور ایران و اکراین مقایسه شود، تا چنانچه نقاط قوتی در مراکز آموزشی اکراین وجود داشته باشد، مورد استفاده برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزش کشور قرار گیرد. در این پژوهش، داده ها بر اساس تجزیه و تحلیل مقایسه ای جمع آوری شده تا تصویری واقعی و مبتنی بر شواهد، از وضعیت دانشکده های زبانهای خارجی مورد بررسی، ارایه گردد. پس از مقایسه آموزش زبانهای خارجی در دو کشور، به خصوص در دانشگاههای تاراس شوچنکو و اینیاز اکراین، و دانشگاههای تهران و شیراز، از ایران، این نتیجه حاصل شد که در کشور اکراین، با آموزش بیش از 25 زبان خارجی و وجود 121 مدرسه زبانهای خارجی، نسبت به کشور ایران به آموزش زبانهای خارجی توجه بیشتری می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 605

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 107 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کرباسی منیژه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    64-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    805
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

هدف این پژوهش مقایسه میزان و منابع استرس شغلی کارکنان دانشگاههای پیام نور و بوعلی سیناست.روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری آن را همه کارکنان دانشگاه پیام نور، به استثنای اعضای هیات علمی و همکارانشان در دانشگاه بوعلی سینا تشکیل داده اند که از طریق روش برابر سازی انتخاب شده بودند.ابزار پژوهش، پرسشنامه ای چهار بخشی شامل راهنمای پاسخگو، اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه 22 سوالی کوپر و یک پرسش باز در رابطه با سایر عوامل استرس زا بوده است.یافته های توصیفی ارایه شده و استرس کارکنان دو دانشگاه، با استفاده از آزمون آماری t، برای گروههای مستقل تحلیل شده است. نتایج به دست آمده نشان داده است که مهمترین عوامل استرس زای شغلی در کارکنان دانشگاه پیام نور، به ترتیب، سنگینی کار، بی توجهی روسا به مشکلات کاری و فشار ناشی از پایان مهلت مقرر کار و از نظر کارکنان دانشگاه بوعلی سینا سنگینی کار، سطح دستمزد و فشار ناشی از پایان مهلت مقرر کار بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 805

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    76-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3149
  • دانلود: 

    1346
چکیده: 

در این پژوهش محتوای کتاب مقدمات تکنولوژی آموزشی دانشگاه پیام نور، تالیف خدیجه علی آبادی، به عنوان نمونه ای از کتابهای منتشر شده دانشگاه پیام نور مورد تحلیل قرار گرفته و میزان خودآموز بودن آن، با توجه به معیارهای موجود کتب مورد استفاده در نظام آموزش از راه دور، بررسی شده است. این معیارها را با توجه به ادبیات تحقیق می توان شامل اهداف کلی، اهداف رفتاری، راهنمای مطالعه، شیوه تدوین، محتوای بخشها، خلاصه بخشها و خودآزمایی های پایان هر بخش دانست.برای این کار پرسشنامه ای حاوی 33 سوال چهارگزینه ای بر اساس مقیاس درجه بندی لیکرت تدوین شد. سپس 165 دانشجوی رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور شاغل به تحصیلی در مراکز و واحدهای مستقر در استان تهران به صورت نمونه گیری در دسترس از میان 953 دانشجو که این کتاب را به عنوان منبع درسی مطالعه کرده بودند، انتخاب شدند. پس از توزیع پرسشنامه، با استفاده از آمار توصیفی، آزمونx2 ، آزمون نسبتها و آزمونt ، این نتایج به دست آمد:.1 به نظر دانشجویان، اهداف کلی و رفتاری کتاب مقدمات تکنولوژی آموزشی قابل دستیابی است و این کتاب با معیارهای موجود کتابهای مورد استفاده در نظام آموزش از راه دور هماهنگی دارد، .2 در راهنمای مطالعه، نحوه زمان بندی برای مطالعه کتاب به وضوح بیان نشده است،.3 محتوای بخشهای کتاب دانشجو را به بررسی منابع متعدد علاقه مند نمی کند و در تدوین کتاب، مطالب با شیوه ای جذاب ارایه نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3149

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1346 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جعفری گهر منوچهر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    85-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    820
  • دانلود: 

    155
چکیده: 

همواره مشاهده شده است که افراد مختلف به یک اندازه در یادگیری در محیطهایی که در آن به گونه ای از فناوریهای نوین استفاده می شود موفق نیستند. بدون تردید عوامل متعددی می توانند در این امر نقش داشته باشند اما تحقیق حاضر بر این فرض استوار است که نوع شخصیت یکی از مهمترین عوامل موثر در این زمینه است.به منظور بررسی این فرض، تحقیقی بر روی 333 دانشجوی رشته مترجمی زبان دانشگاه پیام نور صورت گرفت. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استفاده شد:.1 پرسشنامه میزان موفقیت در استفاده از مطالب درسی نظیر لوح فشرده، نوار، فیلمهای آموزشی، اینترنت و غیره،2. پرسشنامه MBT که نوع شخصیت را مشخص می کند.یافته های این تحقیق حاکی از وجود روابط معنی داری بین نوع شخصیت و میزان موفقیت در استفاده از منابع درسی مورد اشاره بود. این تحقیق همچنین تفاوتهای معنی داری بین مردان و زنان در این ارتباط یافت.یکی از نتایج تحقیق حاضر این است که بخش اعظمی از تفاوت های موجود در میزان موفقیت در یادگیری به کمک جلوه های مختلف فناوری به نوع شخصیت یادگیرنده وابسته است.از میان کاربردهای عملی یافته ها به دو مورد می توان اشاره کرد: .1دانشجویان می بایست از نوع شخصیت خود و همچنین از انتظارات متقابل بامطالب درسی آگاه شوند، .2از طریق تعیین خصوصیات تیپهای شخصیتی موفق تر می توان دیگر دانشجویان را به پرورش آن خصوصیات ترغیب نماییم. (اصل مقاله به صورت متن کامل انگلیسی، در بخش انگلیسی قابل رویت است.)

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 820

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 155 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0