مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,598
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تفاوت های جنسیتی در عملکرد تحصیلی: نقش صفات شخصیت

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 141

چکیده

  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تفاوت های جنسیتی بر پنج عامل بزرگ شخصیت, بررسی اثر غیر مستقیم جنسیت بر عملکرد تحصیلی از طریق صفات شخصیت و اثر مستقیم صفات شخصیت بر عملکرد تحصیلی اجرا شد.روش: 419 دانشجو (166 پسر و 253 دختر) پرسشنامه پنج عامل (BFI ) را کامل کردند. به منظور بررسی تفاوت های جنسیتی در پنج عامل بزرگ شخصیت (برون گرایی, وظیفه شناسی, پذیرش, روان رنجورخویی, سازگاری) از تحلیل واریانس چند متغیری ((MANOVA و به منظور بررسی اثر غیر مستقیم جنسیت بر عملکرد تحصیلی از طریق صفات شخصیت و اثر مستقیم صفات شخصیت بر عملکرد تحصیلی از تحلیل مسیر استفاده شد.نتایج: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری اثر اصلی معنادار عامل جنسیت را نشان داد. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که اثر غیر مستقیم و اثر کل متغیر برونزای پژوهش (جنسیت) تنها از طریق عامل های وظیفه شناسی و روان رنجورخویی بر عملکرد تحصیلی معنادار است. اثر مستقیم پنج عامل بزرگ شخصیت (برون گرایی, وظیفه شناسی, پذیرش, روان رنجورخویی, سازگاری) بر عملکرد تحصیلی معنادار به دست آمد.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نقش میانجی گر صفات شخصیتی وظیفه شناسی و روان رنجورخویی را در بررسی رابطه بین جنسیت و عملکرد تحصیلی دانشجویان مورد تاکید قرار می دهد. همچنین, نتایج مطالعه حاضر همسو با ادبیات پژوهش نشان می دهد که صفات شخصیت- حتی پس از کنترل پیش بینی کننده های سنتی عملکرد تحصیلی دانشجویان از قبیل بهره هوشی- اثر مستقل و افزوده ای بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دارند. تلویحات پژوهش حاضر با تاکید بر برخی از همبسته های صفات شخصیت به منظور بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان مورد بحث قرار می گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شکری، امید، دانشورپور، زهره، و عسکری، اعظم. (1387). تفاوت های جنسیتی در عملکرد تحصیلی: نقش صفات شخصیت. مجله علوم رفتاری، 2(2)، 127-141. SID. https://sid.ir/paper/129633/fa

Vancouver: کپی

شکری امید، دانشورپور زهره، عسکری اعظم. تفاوت های جنسیتی در عملکرد تحصیلی: نقش صفات شخصیت. مجله علوم رفتاری[Internet]. 1387؛2(2):127-141. Available from: https://sid.ir/paper/129633/fa

IEEE: کپی

امید شکری، زهره دانشورپور، و اعظم عسکری، “تفاوت های جنسیتی در عملکرد تحصیلی: نقش صفات شخصیت،” مجله علوم رفتاری، vol. 2، no. 2، pp. 127–141، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/129633/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button