Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

796
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

474
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کتاب های منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی (84-1358) و همخوانی آنها با محتوای سرفصل مصوب دروس

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 20

چکیده

 مقدمه: اکنون پنج دهه از شروع آموزش کتابداری و اطلاع رسانی به شکل رسمی در سطح دانشگاهی در ایران می گذرد. در طول این نیم قرن این رشته به ویژه در سالهای اخیر از رشد روز افزونی برخوردار بوده است. مقایسه تعداد مراکز آموزش کتابداری و اطلاع رسانی و انتشار کتاب در چند دهه گذشته و نیز مقایسه برنامه ها با سرفصل های آموزشی این حوزه خود شاهد این مدعا ست.این پژوهش به منظور تعیین کتابهای منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی و همخوانی آنها با محتوای سرفصل مصوب دروس انجام شده است. روش بررسی: این پژوهش به روش پیمایشی - توصیفی است. جامعه پژوهش کتابهای فارسی منتشر شده در زمینه کتابداری و اطلاع رسانی طی سال های 1384-1358 است. تعداد کتابهای مورد بررسی 1258 عنوان کتاب می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو نوع وارسی نامه (سیاهه کنترل) بوده, و اطلاعات به دست آمده از وارسی نامه ها, جهت پاسخگویی به پرسشهای پژوهش با استفاده از نرم افزار(Version14) SPSS  تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: انتشار کتاب در سالهای 64-1360 با 5.52 درصد (69) دارای کمترین فراوانی, و در سالهای 84-1380 با 32.80 درصد (410) دارای بیشترین فراوانی است. در میان کلیه کتابهای کتابداری و اطلاع رسانی مورد بررسی؛ از نظر موضوعی «مراجع» با 57.36 درصد (717) دارای بیشترین فراوانی و «آموزش کتابداری» با صفر درصد است. در طی سالهای مورد بررسی هیچ کتابی در این زمینه منتشر نشده است. در میان کتابهای درسی مورد بررسی؛ از نظر موضوعی «کتابخانه و کتابداری» (18.12 درصد یا 27) بالاترین فراوانی را دارد. در مورد نوع کتابها, کتاب های تالیفی با 57.92 درصد (724) دارای بیشترین فراوانی و کتاب های ترجمه شده با 15.28 درصد (191) دارای کمترین فراوانی هستند. کتابهایی که در بخش مرجع به عنوان ابزار استفاده می شوند با 46.88 درصد (724) دارای بیشترین فراوانی و کتاب هایی که به عنوان ابزار نمایه سازی هستند با 1.04 درصد (13) دارای کمترین فراوانی می باشند. در رابطه با همخوانی کتابهای منتشر شده با سرفصل مصوب دروس مقاطع کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی با 46.40 درصد دارای بیشترین همخوانی و در کارشناسی کتابداری در شاخه پزشکی با 28.05 درصد دارای کمترین همخوانی است. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان می دهند که تولید کتاب در طی این چند سال روند افزایشی چشمگیری داشته, اما وضعیت نشر کتابهای درسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی مناسب نیست و تنها تعداد محدودی از کتابهای ردهz  درسی می باشند, و بخشی از این تعداد نیز با سرفصل مصوب دروس انطباق کامل ندارد. کتابهای درسی مورد بررسی با سرفصل مصوب دروس مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی دارای بیشترین همخوانی و با دروس کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی در شاخه پزشکی کمترین همخوانی را دارد. بنابراین مواردی چون نظارت و بازنگری در تدوین کتاب های درسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی و تاکید بیشتر در جهت نگارش کتاب های درسی کتابداری و اطلاع رسانی در موضوعاتی که کمتر به آنها پرداخته شده است و بازنگری متناوب سرفصل مصوب دروس این رشته پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

علی پورندوشن، خدیجه، طلاچی، هما، و خوشگام، معصومه. (1385). بررسی کتاب های منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی (84-١358) و همخوانی آنها با محتوای سرفصل مصوب دروس. مدیریت سلامت، 9(25)، 13-20. SID. https://sid.ir/paper/130153/fa

Vancouver: کپی

علی پورندوشن خدیجه، طلاچی هما، خوشگام معصومه. بررسی کتاب های منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی (84-١358) و همخوانی آنها با محتوای سرفصل مصوب دروس. مدیریت سلامت[Internet]. 1385؛9(25):13-20. Available from: https://sid.ir/paper/130153/fa

IEEE: کپی

خدیجه علی پورندوشن، هما طلاچی، و معصومه خوشگام، “بررسی کتاب های منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی (84-١358) و همخوانی آنها با محتوای سرفصل مصوب دروس،” مدیریت سلامت، vol. 9، no. 25، pp. 13–20، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/130153/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا