مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

603
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

561
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقدی بر سرفصل دکترای کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی: مطالعه تطبیقی سه سرفصل

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 20

چکیده

 هدف: هدف از پژوهش حاضر, مقایسه و تطبیق برنامه درسی مقطع دکتری رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی با برنامه های درسی رشته های مشابه آن در ایران, یعنی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی و دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانی است. روش ها: روش پژوهش تطبیقی بود. ابزار گردآوری داده ها, سیاهه وارسی محقق ساخته تهیه شده از سرفصل های مصوب کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی, علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابداری و اطلاع رسانی بود. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار Excel انجام شد. نتایج: میزان همپوشانی برنامه درسی مقطع دکتری رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی با سرفصل های دروس علم اطلاعات و دانش شناسی در گرایش بازیابی اطلاعات 4/94 و در گرایش مدیریت اطلاعات 8/88 درصد و با سرفصل دروس کتابداری و اطلاع رسانی 3/93 درصد بود. تفاوت عمده سرفصل مذکور با دو گرایش وزارت علوم در تعداد واحدهای آموزشی آن است. ضعف عمده سرفصل مذکور, عدم توجه کافی به مباحث بنیادی رشته, همپوشانی زیاد سرفصل با رشته های مشابه, وجود دروس کم ارتباط و بی ارتباط است. از نقاط قوت سرفصل می توان به وجود برخی دروس مرتبط با نظام سلامت و درس مدیریت و برنامه ریزی آموزشی اشاره کرد. نتیجه گیری: با توجه به اهداف دوره دکتری, کارکردهای رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و همچنین عدم توجه به مبانی نظری رشته به نظر می رسد که تغییر در برنامه درسی این رشته ضروری است. پیشنهاد می شود دروسی مانند آینده پژوهی و آینده نگری, نظریه های اطلاعات, دستیاری اطلاعات بالینی, آشنایی با انفورماتیک پزشکی, آشنایی با نظام ثبت بیماری ها؛ خلاصه سازی و فشرده سازی اطلاعات بالینی به برنامه درسی رشته اضافه گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دائی، عذرا، و زارع فراشبندی، فیروزه. (1398). نقدی بر سرفصل دکترای کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی: مطالعه تطبیقی سه سرفصل. اطلاع رسانی پزشکی نوین، 5(2 )، 11-20. SID. https://sid.ir/paper/263047/fa

    Vancouver: کپی

    دائی عذرا، زارع فراشبندی فیروزه. نقدی بر سرفصل دکترای کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی: مطالعه تطبیقی سه سرفصل. اطلاع رسانی پزشکی نوین[Internet]. 1398؛5(2 ):11-20. Available from: https://sid.ir/paper/263047/fa

    IEEE: کپی

    عذرا دائی، و فیروزه زارع فراشبندی، “نقدی بر سرفصل دکترای کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی: مطالعه تطبیقی سه سرفصل،” اطلاع رسانی پزشکی نوین، vol. 5، no. 2 ، pp. 11–20، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/263047/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button