مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,742
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,104
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ارزشیابی رفتار دانش آموزان توسط والدین، معلم و خود او

صفحات

 صفحه شروع 16 | صفحه پایان 28

چکیده

 هدف از مطالعه حاضر, مقایسه ارزشیابی رفتار دانش آموزان از نظر خودشان, معلمان و والدین آنها است. بدین منظور از یک مطالعه بزرگ که 1784 دانش آموز (در مقطع ابتدایی و راهنمایی) در شهر شیراز را شامل می شود, تعداد 220 دانش آموز که مقیاس های درجه بندی رفتار به وسیله خود دانش آموز, معلم و والدین آنها تکمیل شده بود, مورد بررسی قرار گرفتند. جهت کسب اطلاعات, از نیمرخ درجه بندی رفتار براون و هامیل (1978) یعنی سه مقیاس رفتار به وسیله خود دانش آموز, معلم و والدین, استفاده شد. پایایی و روایی مقیاس های مورد استفاده در تحقیق حاضر مورد تأیید قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که ما بین زیر مقیاس های نمونه پرسشنامه دانش آموز (خانه, مدرسه و همسالان) همبستگی مثبت و معنی داری (P<0.001) وجود دارد و حاکی از اعتبار سازه ای نمونه دانش آموز می باشد. به علاوه ما بین ارزشیابی رفتار خود دانش آموز با ارزشیابی والدین با ارزشیابی معلم از رفتار دانش آموز همبستگی مثبت و معنی داری (P<0.01) به دست آمد, در حالی که ما بین ارزشیابی والدین و ارزشیابی معلم از رفتار دانش آموز, رابطه معنی داری به دست نیامد. جهت بررسی تفاوت میانگین های ارزشیابی رفتار از نظر خود دانش آموز, معلم و والدین آنها, از تحلیل واریانس چند متغیره طرح های تکراری (MANOVA) استفاده شد و تفاوت ما بین کلیه میانگین ها معنی دار بود. هم چنین تفاوت های فوق در دو گروه دانش آموزان پسر و دختر به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت و یافته ها نشان داد که بین (خود - ارزشیابی) رفتار دانش آموز با ارزشیابی والدین و ارزشیابی معلم از رفتار دانش آموز همبستگی وجود دارد. به عبارت دیگر, ارزشیابی والدین و معلم با خود ارزشیابی دانش آموز همسویی دارد. به منظور بررسی تفاوت نظرات سه گروه (دانش آموز, والدین و معلم) بررسی میانگین نمرات ارزشیابی رفتار نشان داد که معلمان رفتار دانش آموزان را مطلوب تر از دو گروه دیگر ارزیابی می کنند و برعکس, والدین ارزیابی پایین تری از رفتار فرزندانشان نسبت به معلمان و خود فرزندانشان دارند. در پایان نتایج مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهادهای لازم ارائه گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خیر، محمد، و البرزی، شهلا. (1382). مقایسه ارزشیابی رفتار دانش آموزان توسط والدین, معلم و خود او. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 20(1 (پیاپی 39))، 16-28. SID. https://sid.ir/paper/13285/fa

    Vancouver: کپی

    خیر محمد، البرزی شهلا. مقایسه ارزشیابی رفتار دانش آموزان توسط والدین, معلم و خود او. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز[Internet]. 1382؛20(1 (پیاپی 39)):16-28. Available from: https://sid.ir/paper/13285/fa

    IEEE: کپی

    محمد خیر، و شهلا البرزی، “مقایسه ارزشیابی رفتار دانش آموزان توسط والدین, معلم و خود او،” علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، vol. 20، no. 1 (پیاپی 39)، pp. 16–28، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/13285/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button