Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,338
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

514
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه علل شکایت بیماران علیه پزشکان با رای صادره از سوی سازمان نظام پزشکی در بیمارستان های کرمان 88-1383

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 96

چکیده

 بررسی علل شکایت از کادر درمانی و تلاش در جهت کاهش آن گامی جهت رضایت هر چه بیش تر بیماران و کارکنان پزشکی می باشد. هدف از این مطالعه بررسی رابطه علل شکایت بیماران علیه پزشکان با رای صادره متعاقب آن از سوی سازمان نظام پزشکی کرمان بود. این پژوهش از نوع مقطعی (توصیفی - تحلیلی) بود که با بررسی 205 پرونده مربوط به شکایت از پزشکان در سازمان نظام پزشکی کرمان طی سال های 88-1383 انجام شد.بیش ترین علت شکایت (73.2 درصد) سهل انگاری و عدم رعایت موازین علمی, شرعی و قانونی و بعد از آن 9.3 درصد به دلیل اخذ وجه یا مال خارج از ضوابط قانونی بود. بیش ترین رای صادره شامل 31.7 درصد برائت و بعد از آن 22.9 درصد موقوفی و منع تعقیب بود. بیش ترین شکایت از چشم پزشکان بود و در بین بیمارستان ها, بیمارستان های خصوصی بیش ترین شکایت را داشتند. بین علت شکایت و رای صادره (53.706=c2 و P<0.001), هم چنین بین علت شکایت و تخصص پزشکان رابطه معنی دار وجود داشت (49.270=c2 و P=0.026), ولی بین رای صادره و نوع بیمارستان رابطه معنی داری مشاهده نشد.با توجه به علل شکایات, رعایت موازین علمی, شرعی و قانونی و کاهش روابط مالی پزشک و بیمار می تواند در کاهش شکایت بیماران از پزشکان موثر باشد. اکثر شکایاتی که در اغلب موارد منجر به رای برائت, موقوفی و منع تعقیب شده بود, بی مورد بوده و توجیه مناسب بیمار در مورد عوارض و ریسک بیماری قبل از درمان و بهبود مناسبات پزشک- بیمار در مهار این معضل راه گشاست.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نصیری پور، امیراشکان، حسینی، محمدعلی، فضایلی راد، حسن، و کامیابی، عباس. (1390). رابطه علل شکایت بیماران علیه پزشکان با رای صادره از سوی سازمان نظام پزشکی در بیمارستان های کرمان 88-1383. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 4(6)، 87-96. SID. https://sid.ir/paper/135479/fa

Vancouver: کپی

نصیری پور امیراشکان، حسینی محمدعلی، فضایلی راد حسن، کامیابی عباس. رابطه علل شکایت بیماران علیه پزشکان با رای صادره از سوی سازمان نظام پزشکی در بیمارستان های کرمان 88-1383. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی[Internet]. 1390؛4(6):87-96. Available from: https://sid.ir/paper/135479/fa

IEEE: کپی

امیراشکان نصیری پور، محمدعلی حسینی، حسن فضایلی راد، و عباس کامیابی، “رابطه علل شکایت بیماران علیه پزشکان با رای صادره از سوی سازمان نظام پزشکی در بیمارستان های کرمان 88-1383،” مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، vol. 4، no. 6، pp. 87–96، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/135479/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا