مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,362
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

839
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر اجرای حاکمیت بالینی بر روند شکایت بیماران در بیمارستان های دولتی شهر شیراز

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 103

چکیده

 زمینه و هدف: بررسی نظام مند شکایات یکی از اجزای حاکمیت بالینی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اجرای برنامه حاکمیت بالینی بر روند شکایات بیماران در بیمارستان های دولتی شیراز انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پژوهش های کاربردی بود که به صورت توصیفی- تحلیلی در شیراز انجام شد. جامعه آماری شامل بیمارستان های دولتی شیراز بود که تعداد 10 بیمارستان جهت مطالعه انتخاب شدند. در این مطالعه پرونده های شکایت بیماران از بیمارستان های شهر شیراز در طی 5 سال مورد بررسی قرار گرفت. از چک لیست معاونت درمان وزارت بهداشت به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. مستندات جمع آوری شده وارد نرم افزار SPSS نسخه 21 شد و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون Chi- square مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: تعداد شکایات ثبت شده در یک دوره 5 ساله روند افزایشی داشت و در طول اجرای این برنامه تعداد 1905 شکایت ثبت گردید. 60.5 درصد از شکایات توسط خانواده افراد صورت گرفته است. رابطه معنی داری بین شکایات ثبت شده با بخش های بیمارستان (P=0.000) و جنسیت (P=0.000) وجود دارد. در هر دو گروه جنسی و در تمام بخش های بیمارستان, تعداد شکایت از کیفیت پایین خدمات و برخورد نامناسب کارکنان بالاتر از دیگر شکایت ها بود.نتیجه گیری: با توجه به افزایش تعداد شکایات در یک دوره 5 ساله پیشنهاد می شود تا جهت کاهش تعداد شکایت ها به مواردی همچون بهبود ارتباط بین پزشک و بیمار, رعایت اخلاق پزشکی, کاهش روابط مالی بین پزشک و بیمار و افزایش دانش و مهارت های علمی و فنی پزشکان توجه شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خمرنیا، محمد، کاووسی، زهرا، قنبری جهرمی، محدثه، و مرادی، اسرا. (1395). تاثیر اجرای حاکمیت بالینی بر روند شکایت بیماران در بیمارستان های دولتی شهر شیراز. پیاورد سلامت، 10(ویژه نامه)، 93-103. SID. https://sid.ir/paper/149585/fa

    Vancouver: کپی

    خمرنیا محمد، کاووسی زهرا، قنبری جهرمی محدثه، مرادی اسرا. تاثیر اجرای حاکمیت بالینی بر روند شکایت بیماران در بیمارستان های دولتی شهر شیراز. پیاورد سلامت[Internet]. 1395؛10(ویژه نامه):93-103. Available from: https://sid.ir/paper/149585/fa

    IEEE: کپی

    محمد خمرنیا، زهرا کاووسی، محدثه قنبری جهرمی، و اسرا مرادی، “تاثیر اجرای حاکمیت بالینی بر روند شکایت بیماران در بیمارستان های دولتی شهر شیراز،” پیاورد سلامت، vol. 10، no. ویژه نامه، pp. 93–103، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/149585/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button