مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

37
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

19
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مداخله کودک محور بر اساس درمان فراتشخیصی یکپارچه بر تعامل والدین کودک مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 106 | صفحه پایان 118

چکیده

 1مقدمه: الگوهای تعاملی والدین و کودک با اختلال نقص­توجه-بیش­فعالی متعارض است؛ و آموزش درمان­های اثربخش کمتر به چشم می­خورد. بنابراین, این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی مداخله کودک­محور بر اساس درمان فراتشخیصی یکپارچه بر تعامل والدین کودک مبتلا به اختلال نقص­توجه-بیش­فعالی انجام گرفت.     روش کار: روش مطالعه, نیمه­­آزمایشی از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 7 تا 10 سال دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی مراجعه کننده به مرکز مشاوره عسل شهر تهران در سال 1401 بود. از بین آنها تعداد 30 کودک مبتلا به اختلال نقص­توجه-بیش­فعالی بر اساس ملاک­های ورود و به شیوه نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه (15 نفری) درمان­ فراتشخیصی و گروه کنترل گمارده شدند. مداخله کودک­محور بر اساس درمان فراتشخیصی یکپارچه برای هر کودک و مادر در 12 جلسه 45 دقیقه­ای اجرا شد و گروه کنترل در فهرست انتظار قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بررسی رابطه والد-فرزند (فاین, مورلند و اسچووبل, 1983) بود. داده ­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس با اندازه­گیری مکرر در نرم­افزار SPSS23 تحلیل شدند.    یافته ­ها: نتایج نشان داد بین گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معنی­دار وجود داشت؛ و مداخله درمان فراتشخیصی یکپارچه باعث افزایش تعامل والدین کودکان با اختلال نقص­توجه-بیش­فعالی شده و تاثیر این مداخله درمانی در مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است (05/0P<). نتیجه­گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر, مداخله درمان فراتشخیصی یکپارچه می­تواند برای بهبود تعامل والدین کودکان با اختلال نقص­توجه-بیش­فعالی کارآمد باشد؛ و توصیه می­گردد که درمانگران و مشاوران در راستای بهبود تعامل والدین این کودکان از این درمان­ در کنار سایر مداخلات درمانی استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button