مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,084
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,168
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه پدیدارشناسی تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 129

چکیده

 هدف پژوهش حاضر پی بردن به تجربیات دانش آموزانی بود که تعلل ورزی تحصیلی داشتند. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از دانش آموزان پسر سال چهارم رشته های نظری مقطع متوسطه دوم (دبیرستان) شهرستان مریوان که به صورت هدفمند انتخاب شدند, در سال تحصیلی 96-95 انجام شد. مصاحبه های ضبط شده به صورت کتبی ثبت شدند و به روش هفت مرحله ای کلایزی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. تحلیل تجربه زیسته دانش آموزان, موجب شناسایی و دسته بندی و استخراج مقوله های اصلی «سبب شناسی تعلل ورزی تحصیلی», «پیامدها» و «راهکارها» شد و همین طور از مقوله های اصلی ذکرشده, مقوله های فرعی سبب شناسی درون فردی مشتمل بر نداشتن مهارت مدیریت زمان, کمال گرایی و مطلق اندیشی, افکار منفی و ترس از شکست, بی علاقه بودن به موضوعات درسی و سبب شناسی برون فردی و پیرامونی شامل دوستان بی برنامه و بی انگیزه, نبود الگوی موفق و همین طور پیامدهای عاطفی و روانی-تحصیلی و رفتاری-شناختی و راهکارهای فردی – اجتماعی از مقوله های اصلی پیامدها و راهکارها, استخراج شدند. یافته های این پژوهش توانست تصویر روشنی از علل تعلل ورزی تحصیلی, پیامدها و راهکارهای حل مشکل ارائه کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرید، ابوالفضل، حبیبی کلیبر، رامین، و محمدی، محمد. (1397). مطالعه پدیدارشناسی تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان. پژوهش در نظام های آموزشی، 12(40 )، 107-129. SID. https://sid.ir/paper/137608/fa

    Vancouver: کپی

    فرید ابوالفضل، حبیبی کلیبر رامین، محمدی محمد. مطالعه پدیدارشناسی تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان. پژوهش در نظام های آموزشی[Internet]. 1397؛12(40 ):107-129. Available from: https://sid.ir/paper/137608/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل فرید، رامین حبیبی کلیبر، و محمد محمدی، “مطالعه پدیدارشناسی تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان،” پژوهش در نظام های آموزشی، vol. 12، no. 40 ، pp. 107–129، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/137608/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button