Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,805
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,205
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط خودکارآمدی با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 65

چکیده

 مقدمه: باورهای خودکارآمدی تحصیلی احساس توانایی فردی برای یادگیری محتوا و انجام تکالیفی است که به او داده می شود. خودکارآمدی علاوه بر اینکه به عنوان عامل تاثیرگذار در موفقیت تحصیلی, با ایجاد محیطی مطلوب موفقیت نظام آموزشی را در پی دارد, در دانشجویان علوم پزشکی می تواند پیش بینی کننده نقش آینده شان در سلامت جامعه باشد. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط خودکارآمدی و موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران, کشف و بررسی متغیرهای موثر بر خودکارآمدی, همچنین اثبات خودکارآمدی به عنوان عامل تاثیر گذار بر موفقیت تحصیلی می باشد.روش کار: مطالعه حاضر مطالعه ای توصیفی- تحلیلی و مقطعی است. 301 دانشجو از طریق روش نمونه گیری خوشه ای در طول سال تحصیلی 1394-1393 انتخاب شدند. از آنها خواسته شد تا پرسشنامه های استاندارد دموگرافیک و مقیاس 17 ماده ای خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (GSE) را تکمیل کنند. معدل به عنوان معیار موفقیت تحصیلی دانشجویان در نظر گرفته شد. داده ها با کمک نرم افزار SPSS 16 آنالیز شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی, میانگین و انحراف معیار) و آزمون آماری تحلیلی (آزمون t, ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون) بیان شد.یافته ها: متوسط نمره خودکارآمدی (8) 61 بود. 90 درصد دانشجویان دارای خودکارآمدی قوی بودند. متوسط نمره موفقیت تحصیلی (1.68) 17.47 بود. 56 درصد دانشجویان موفق بودند. بین خودکارآمدی و مقطع تحصیلی, ناراحتی روحی (0.05>P), علاقه به رشته و رضایت از یادگیری (0.001>P) ارتباط معنی داری مشاهده شد. بین خودکارآمدی و موفقیت تحصیلی ارتباط معنی داری وجود نداشت. (0.05≤P). موفقیت تحصیلی در زنان و مردان به طورمعنی داری متفاوت بود (0.05>P).نتیجه گیری: شناسایی استعدادها و علایق, مشاوره تحصیلی در هنگام انتخاب رشته تحصیلی, فعال کردن مراکز مشاوره و راهنمایی تحصیلی, همچنین پژوهش درباره ارتباط بین انگیزه و موفقیت تحصیلی پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رحیمی، فاطمه، سیدمیرنسب، هنگامه سادات، علمدار، الهه، کمالی، کورش، و خوشه مهری، گیتی. (1397). ارتباط خودکارآمدی با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران. پژوهش پرستاری، 13(2 )، 59-65. SID. https://sid.ir/paper/138182/fa

Vancouver: کپی

رحیمی فاطمه، سیدمیرنسب هنگامه سادات، علمدار الهه، کمالی کورش، خوشه مهری گیتی. ارتباط خودکارآمدی با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران. پژوهش پرستاری[Internet]. 1397؛13(2 ):59-65. Available from: https://sid.ir/paper/138182/fa

IEEE: کپی

فاطمه رحیمی، هنگامه سادات سیدمیرنسب، الهه علمدار، کورش کمالی، و گیتی خوشه مهری، “ارتباط خودکارآمدی با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران،” پژوهش پرستاری، vol. 13، no. 2 ، pp. 59–65، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138182/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا