مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,182
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

673
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای موفقیت در دانشگاه بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 58 | صفحه پایان 66

چکیده

 مقدمه: دانشجویان علوم پزشکی به دلیل ماهیت رشته تحصیلی شان بیش از دانشجویان دیگر با محیط آموزشی ارتباط دارند و نیاز دارند که از این محیط استفاده بهینه داشته باشند. دو متغیر مهمی که موجب می شود آنها استفاده بهتری از محیط و امکانات دانشگاهی داشته باشند, خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش راهبردهای موفقیت در دانشگاه بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانشجویان سال اول علوم پزشکی انجام شده است. روش ها: روش پژوهش از نوع تجربی, پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود که در سال تحصیلی 95-1394 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. نمونه آماری آن 24 نفر از دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی رشته های دانشکده تغذیه و علوم غذایی بودندکه به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. آزمودنی های گروه آزمایش, به مدت 10 جلسه 70 دقیقه ای آموزش راهبردهای موفقیت در دانشگاه را دریافت کردند در حالی که برای آزمودنی های گروه گواه چنین برنامه ای ارائه نشد. ابزار اندازه گیری, پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران و انگیزش تحصیلی والرند بود که در دو نوبت به صورت پیش آزمون و پس آزمون برای شرکت کنندگان هر دو گروه اجرا شد. به منظور تحلیل داده های پژوهش از نرم افزار SPSS و روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش راهبردهای موفقیت در دانشگاه بر خودکارآمدی (0.001>P, F=22.43) و انگیزش تحصیلی (P<0.001, F=30.21) تاثیر معنادار داشته است, به طوری که پس از مداخله آزمایشی, میانگین گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در هر دو متغیر به طور معناداری بیشتر بود. مجذور سهمی اتا اندازه این اثر را برای خودکارآمدی 0.53 و برای انگیزش تحصیلی 0.61 نشان داده است. نتیجه گیری: بر اساس این نتایج, آموزش راهبردها و مهارتهای موفقیت در دانشگاه که هدف آن استفاده مطلوب از محیط آموزشی است, موجب بهبود خودکارآمدی و انگیزش دانشجویان شده و زمینه را برای پیشرفت تحصیلی بهتر آنها فراهم می آورد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اخوان تفتی، مهناز، و کدخدایی، محبوبه السادات. (1396). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای موفقیت در دانشگاه بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(1 )، 58-66. SID. https://sid.ir/paper/244454/fa

Vancouver: کپی

اخوان تفتی مهناز، کدخدایی محبوبه السادات. بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای موفقیت در دانشگاه بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1396؛9(1 ):58-66. Available from: https://sid.ir/paper/244454/fa

IEEE: کپی

مهناز اخوان تفتی، و محبوبه السادات کدخدایی، “بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای موفقیت در دانشگاه بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانشجویان،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 9، no. 1 ، pp. 58–66، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244454/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button