مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,701
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

855
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وضعیت آموزش مهارت های بالینی عملی کارورزان دانشگاه علوم پزشکی تبریز

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 15

چکیده

 مقدمه. هدف از انجام این مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز, بررسی نظر کارورزان در مورد میزان توانایی آنان در انجام 20 تکنیک بالینی پایه و تعیین تاثیر فرصت های آموزشی موجود, بر میزان توانایی آنان است.روش ها. از 200 نفر کارورز مشغول به کار در بخش های مختلف بالینی خواسته شد که پرسشنامه کتبی را تکمیل و میزان مهارت خود را در انجام هریک از 20 تکنیک مورد مطالعه که با استفاده از تحلیل عاملی و انجام چرخش واریماکس به سه گروه تقسیم شده بودند (KMO=0.87) مشخص نمایند. این تکنیک ها با استناد به برنامه آموزش پزشکی دانشگاه انتخاب شدند. مواجهه دانشجویان با فرصت های آموزشی موجود در بخش های بالینی برای فراگیری تکنیک های مورد مطالعه پرسیده شد.نتایج. در مهارت های عمومی (گروه اول) سطح مهارت کارورزان بطور متوسط 51.4 درصد بود. دانشجویان مهارت خود را در انجام پونکسیون لومبر, لوله گذاری تراشه, آتل گذاری, تعبیه لوله قفسه سینه و خارج نمودن جسم خارجی چشم و گوش, ضعیف ارزیابی نمودند و بیشتر تکنیکها را صرفا از طریق مشاهده فرا گرفته و در اغلب موارد, بدون نظارت مستقیم استادان یا دستیاران بخش انجام داده اند. مانکن های آموزشی به ندرت برای آموزش آنان مورد استفاده قرار گرفته است.بحث. مهارت کارورزان در انجام اغلب تکنیک ها ناکافی بوده و اغلب آنان بدون آموزش لازم به انجام آنها اقدام می نمایند. بنابراین, بهره گیری از مرکز آموزش مهارت های بالینی و شیوه های ارزیابی عینی مهارت دانشجویان, به ویژه قبل از ورود به محیط بیمارستان برای رعایت حقوق بیماران و نیاز دانشجویان, توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

امینی، ابوالقاسم، برزگر، محمد، و حاتمی سعدآبادی، فرهاد. (1380). وضعیت آموزش مهارت های بالینی عملی کارورزان دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 1(4 (پیاپی 4))، 9-15. SID. https://sid.ir/paper/396207/fa

Vancouver: کپی

امینی ابوالقاسم، برزگر محمد، حاتمی سعدآبادی فرهاد. وضعیت آموزش مهارت های بالینی عملی کارورزان دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1380؛1(4 (پیاپی 4)):9-15. Available from: https://sid.ir/paper/396207/fa

IEEE: کپی

ابوالقاسم امینی، محمد برزگر، و فرهاد حاتمی سعدآبادی، “وضعیت آموزش مهارت های بالینی عملی کارورزان دانشگاه علوم پزشکی تبریز،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 1، no. 4 (پیاپی 4)، pp. 9–15، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/396207/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button