مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,614
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

632
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نیازهای اطلاعاتی و استفاده از منابع اطلاعاتی در بین دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی فوریت های پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 62 | صفحه پایان 71

چکیده

 مقدمه: دانشجویان پرستاری به انواع وسیعی از اطلاعات بهداشتی نیازمندند تا نیازهای آموزشی و بالینی خودشان را برآورده نمایند. این مطالعه قصد دارد از طریق رویکرد نیاز اطلاعاتی دریابد کدام جنبه از فرآیند پرستاری اورژانس مورد توجه بیشتر دانشجویان قرار می گیرد. و آنها کدامیک از منابع اطلاعاتی را ترجیج می دهند. انتظار داریم انجام چنین مطالعه ای روی شناسایی نیازهای اطلاعاتی موثر بوده و منجر به بهبود کیفیت آموزش درمانگاهی و مهارت های دستیابی دانشجویان به منابع اطلاعاتی در برآورده ساختن نیازهای اطلاعاتی خود و مدیریت بهتر بیماران توسط دانشجویان گردد.روش: این مطالعه توصیفی تحلیلی روی 131 نفر از دانشجویان پرستاری در سال 88-87 انجام شد. کلیه دانشجویان پرستاری ترم های 8-7 دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی سمنان که در واحدهای اورژانس بیمارستان های تابعه در حال انجام کارآموزی بوده اند انتخاب گردیدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. داده ها از طریق روش های آمار توصیفی, آزمون همبستگی پیرسون دو متغیری و دوطرفه در سطح معنادار یک درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که کارکنان پرستاری (%65.6), بیمار یا همراه وی (%64.9) و پزشک سرپرست (%52.7) بیشترین منابع اطلاعاتی بودند که روزانه توسط دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت. اکثر جامعه آماری نیاز زیادی به اطلاعات درمانی و تشخیصی داشتند. آزمون همبستگی دو متغیری و دوطرفه بین نیازهای اطلاعاتی تشخیصی و درمانی رابطه معناداری را نشان داد (r=0.340, p=0.00). از طرفی تنها %35.1 دانشجویان به اطلاعت مدیریتی نیاز داشته اند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که دانشجویان در فرایند اورژانس بیشتر به موارد درمانی توجه زیادی داشتند و از جنبه های قانونی و چارچوب های سازمانی غافل بودند و اکثر آنان از بین منابع متعدد اطلاعاتی, منابع انسانی را ترجیح می داند. لازم به ذکر است که در تصمیم گیری های مبتنی بر شواهد, دسترسی به منابع اطلاعاتی و درک چگونگی استفاده موثر از آنها ضروری است. با توجه به کمبود استفاده از منابع اطلاعاتی به روز بایستی امکانات استفاده از این منابع نظیر دسترسی به سیستم های کامپیوتری مجهز و کتب مورد نیاز در محیط اورژانس فراهم گردد. ضمن این که آموزش تکمیلی در خصوص نحوه بهره گیری از این موارد ارایه گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاهویی، مهدی، و علایی، سیف اله. (1391). بررسی نیازهای اطلاعاتی و استفاده از منابع اطلاعاتی در بین دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی فوریت ‌های پزشکی. پژوهش پرستاری، 7(24)، 62-71. SID. https://sid.ir/paper/138279/fa

    Vancouver: کپی

    کاهویی مهدی، علایی سیف اله. بررسی نیازهای اطلاعاتی و استفاده از منابع اطلاعاتی در بین دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی فوریت ‌های پزشکی. پژوهش پرستاری[Internet]. 1391؛7(24):62-71. Available from: https://sid.ir/paper/138279/fa

    IEEE: کپی

    مهدی کاهویی، و سیف اله علایی، “بررسی نیازهای اطلاعاتی و استفاده از منابع اطلاعاتی در بین دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی فوریت ‌های پزشکی،” پژوهش پرستاری، vol. 7، no. 24، pp. 62–71، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138279/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button