مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

764
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

617
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر ناتوانی بر میزان مواجهه با موانع محیطی مشارکت در کودکان فلج مغزی

صفحات

 صفحه شروع 286 | صفحه پایان 294

چکیده

 مقدمه: فلج مغزی شامل ناهنجاری های غیر پیش رونده به مغز در حال رشد است که منجر به بروز دسته ای از مشکلات حرکتی می شود. علاوه بر مشکلات حرکتی که بر میزان مشارکت کودک فلج مغزی تاثیرگذار است, عوامل محیطی نیز می تواند میزان مشارکت را کاهش یا افزایش دهد. هدف این مطالعه, بررسی اثر ناتوانی بر میزان مواجهه با موانع محیطی بود.مواد و روش ها: 75 نفر از والدین کودکان فلج مغزی 12-5 ساله در دو مرکز توان بخشی تهران به صورت در دسترس به تکمیل پرسشنامه عوامل محیطی بیمارستان Craig (Craig hospital inventory of environmental factors یا CHIEF) و پرسشنامه ویژگی های فردی پرداختند. محقق با گرفتن اطلاعات از والدین به تعیین سطح توانایی دستی, عملکرد حرکتی و سطح شناختی کودک پرداخت.یافته ها: والدین کودکان فلج مغزی بیشترین میزان مواجهه این کودکان را با موانع به ترتیب در خرده مقیاس سرویس ها, کمک و سیاست ها گزارش نمودند. مقایسه نمره خرده مقیاس ها و نمره کل از نظر سطح شناختی, توانایی دستی و عملکرد حرکتی درشت کودک تفاوت معنی داری را نشان داد.نتیجه گیری: موانع محیطی متعددی برای مشارکت کودکان فلج مغزی وجود دارد و با کاهش عملکرد کودک میزان مواجهه با این موانع بیشتر خواهد بود. اصلاح موانع محیطی موجود و فراهم نمودن تسهیلات متناسب با معلولیت کودکان برای مشارکت آنها ضروری است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوبخت، زهرا، رصافیانی، مهدی، و رضاسلطانی، پوریا. (1392). بررسی اثر ناتوانی بر میزان مواجهه با موانع محیطی مشارکت در کودکان فلج مغزی. پژوهش در علوم توانبخشی، 9(2)، 286-294. SID. https://sid.ir/paper/143914/fa

    Vancouver: کپی

    نوبخت زهرا، رصافیانی مهدی، رضاسلطانی پوریا. بررسی اثر ناتوانی بر میزان مواجهه با موانع محیطی مشارکت در کودکان فلج مغزی. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1392؛9(2):286-294. Available from: https://sid.ir/paper/143914/fa

    IEEE: کپی

    زهرا نوبخت، مهدی رصافیانی، و پوریا رضاسلطانی، “بررسی اثر ناتوانی بر میزان مواجهه با موانع محیطی مشارکت در کودکان فلج مغزی،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 9، no. 2، pp. 286–294، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143914/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button