مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,119
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,315
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه رشد زبان با پرخاشگری جسمانی در کودکان کم توانی ذهنی آموزش پذیر

صفحات

 صفحه شروع 1100 | صفحه پایان 1109

چکیده

 مقدمه: یکی از رایج ترین مشکلات رفتاری در کودکان کم توان ذهنی, پرخاشگری جسمانی است. پرخاشگری جسمانی به رفتارهایی مانند کتک زدن, لگدزدن و پرتاب کردن اشیاء و تهدید به انجام این فعالیت ها اشاره دارد که همگی به نیت صدمه زدن به دیگران صورت می گیرد. پرخاشگری جسمانی با عوامل مختلفی از جمله مهارت های زبانی در ارتباط است که در این مطالعه به بررسی آن در کودکان کم توان ذهنی پرداخته شده است.مواد و روش ها: تحقیق حاضر به روش غیرتجربی و مقطعی انجام شد. 102 کودک کم توان ذهنی آموزش پذیر (51 پسر و 51 دختر) 6 تا 8 ساله که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند, به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (سن و جنسیت) از مراکز آموزشی کودکان کم توان ذهنی شهر شیراز انتخاب و با استفاده از نسخه فارسی آزمون رشد زبان (TOLD-P3) و پرسشنامه پرخاشگری آشکار و رابطه ای, ارزیابی شدند. به منظور بررسی میزان همبستگی بین مهارت های زبانی (زبان بیانی و زبان درکی) و پرخاشگری جسمانی در کودکان کم توان ذهنی از ضریب همبستگی پیرسون و جهت مقایسه پرخاشگری جسمانی دختران و پسران کم توان ذهنی از آزمون تی مستقل در سطح معنی داری 0.05 استفاده شد.یافته ها: بین پرخاشگری جسمانی و مهارت زبان بیانی (p=0.008) و زبان درکی (p=0.019) رابطه منفی و معنی دار وجود داشت. همچنین, میزان بروز پرخاشگری جسمانی در پسران به طور معنی داری بیشتر از دختران بود (p=0.014). همچنین, تفاوت معنی داری بین مهارت زبان بیانی و زبان درکی دختران و پسران کم توان ذهنی وجود نداشت.نتیجه گیری: احتمال بروز پرخاشگری جسمانی در کودکان کم توان ذهنی که مهارت های زبانی پایینی دارند, بیشتر است. اگر چه مهارت زبان بیانی ضعیف در دختران کم توان ذهنی بروز رفتار پرخاشگرانه جسمانی را در آن ها تسهیل می کند, اما رابطه معنی داری بین مهارت های زبانی (زبان بیانی و زبان درکی( و پرخاشگری جسمانی پسران کم توان ذهنی وجود نداشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رزمجوئی، مریم، شهیم، سیما، و سلمانی خانکهدانی، لیلی. (1392). رابطه رشد زبان با پرخاشگری جسمانی در کودکان کم توانی ذهنی آموزش پذیر. پژوهش در علوم توانبخشی، 9(6)، 1100-1109. SID. https://sid.ir/paper/144105/fa

    Vancouver: کپی

    رزمجوئی مریم، شهیم سیما، سلمانی خانکهدانی لیلی. رابطه رشد زبان با پرخاشگری جسمانی در کودکان کم توانی ذهنی آموزش پذیر. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1392؛9(6):1100-1109. Available from: https://sid.ir/paper/144105/fa

    IEEE: کپی

    مریم رزمجوئی، سیما شهیم، و لیلی سلمانی خانکهدانی، “رابطه رشد زبان با پرخاشگری جسمانی در کودکان کم توانی ذهنی آموزش پذیر،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 9، no. 6، pp. 1100–1109، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144105/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button